Jag har nyligen köpt ett nyrenoverat hus och blev även upplyst av säljaren om att sprickor i hörn m.m. är vanligt tills det att huset har "satt sig".
Jag har nu börjat upptäcka dessa sprickor lite varstans (endast i hörn) och undrar om det är något att bry sig om. Jag skulle gissa att det är någon form av gips-väggar.
Vi har målat igen på ett ställe, men det har spruckit upp igen.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och som kan bedöma om det är normalt?
Isåfall, är det bara att fylla igen med färg tills det har satt sig?
Sprickorna är uppskattningsvis 3-7mm.

img0301k.th.jpg img0302xb.th.jpg
 
Vilket byggnadssätt har huset och när är det byggt? - trä eller sten?
Timmerhusen rör sig ju alltid lite,sten däremot borde ju sluta röra sig ganska fort.
 
Är det ett renoverat hus ska det inte röra sig så, det borde ha satt sig.

En gissning:

Eftersom det ser ut som en lättvägg reglad med trä, kan det vara att det var lite fuktigt när det monterades och nu rör sig lite, därav spricker det på de känsligaste ställen. Men oavsett så verkar hörnjärnen inte riktigt dittryckta. ( Antingen sätter man någon skruv i dem innan man spacklar eller så "flikar" man in dem ett ett speciellt verktyg och spacklar). Fuskar man lite med det så i kombination med "levande" trä kan du få den där effekten.

Så för att råda bot på det enklast i stället för att dutta lite då och då ( I fall det är trä bakom), så slit ner hörnjärnen och köp nya som ni skruvar lite tätare och en vävremsa på var sida sedan spackel. Spricker det då, så är nog träet bakom ganska "levande" fortfarande.

Hoppas det hjälpte lite.

Lycka till
 
Tack för hjälpen.

Huset är byggt -67 och i trä, renoveringen har skett 2003 och framåt i olika steg, och hela övervåningen där sprickbildningen har skett är ny.
Jag skall prova att dutta lite till och se hur det blir innan jag börjar dra i sakerna.

Mvh
Tomas
 
Jag hade tagit lite latexfog i hörnen så kommer det inte att spricka mer.....
 
Prova att dra i några extra långa skruvar där det putar ut mest innan du "duttar":)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.