Hej, vi putsade om vår fasad för ett år sedan, komplett med nätning osv. Tegelfasad under. Nu har en spricka uppkommit med början i hörnet av ett fönster (hårfin i början av veckan men mer markerad idag). Huset är 70 år gammalt så inget nybygge.

Är sprickor i puts något man får räkna med redan efter ett år eller är det läge att börja oroa sig?
 
Du får räkna med det. Speciellt just vid fönster. Vår sockel ser likadan ut trots putsning enligt konstens alla regler .
 
Tack för svaret. Tycker ett år känns som lite kort tid bara..
 
Misstänker att det blir så pga fönstret rör sig och putsen är stum
 
Vet du om de satte bitar av putsnätet diagonalt vid fönsterkanterna som förstärkning?
 
Det vet jag tyvärr inte. Borde de ha gjort det?
 
Betonggrå skrev:
Det vet jag tyvärr inte. Borde de ha gjort det?
Ja alla dörr- och fönsterhörn skall egentligen förstärkas. Först nätar man hela fasaden (med korrekta överlappningar av nätet) och sedan sätter man de mindre bitarna fönster och dörrar.

Här är t.ex Finjas instruktioner:
"Fäst bitar av putsnät ca 250x500 mm i 45º vinkel på in- och utsida av muren vid dörrhörn
med hjälp av krampor. Sätt även en bit av putsnät ovanför dörröppningen som sticker ut ca 500
mm vardera sida om öppningen. Detta gäller även för fönsterhörn om det finns sådana."
 
R
jag fattar inte varför någon putsar sin fasad. Alla hus man ser får ju sprickor med tiden och ska man laga dessa får man nyansskillnad. En träfasad kan man ju byta den planka som är dålig bara.
 
Roland112 skrev:
jag fattar inte varför någon putsar sin fasad. Alla hus man ser får ju sprickor med tiden och ska man laga dessa får man nyansskillnad. En träfasad kan man ju byta den planka som är dålig bara.
Det finns väl ingen vettig människa som sätter träplankor på ett tegel/stenhus!!!
 
  • Gilla
led-zep
  • Laddar…
R
tegel är ju redan fasaden.
 
Är det inte läge att få ett utlåtande av en besiktningsman eller putsfirma? Du kan ju givetvis fråga firman som gjort det hela med risk att de blandar utlåtandet om sprickor ska förekomma eller ej med deras eventuella insats att åtgärda det hela

Givet husets ålder och givet att du har tegel under ska du kunna få en putsad fasad utan sprickbildning. Hur firman har armerat och satt nät vid putsningen förutsätter jag att firman har bestämt och med andra ord måste ta ansvar för
 
Kan inte påstå att jag la mig i hur nätningen skulle utföras. :)
 
Vi putsade vår lecagrund för snart ett år sedan. Du kan se hur nätningen ser ut, hörnförstärkningarna syns bra på bild 5.

http://www.byggahus.se/forum/stenhus/220176-spritputs-adelputs.html

Sedan är det viktigt att man har den "hårdaste" (cementrikaste) putsen längst in, och sedan "mjukare" (kalkrikaste) puts längre ut. Aldrig tvärt om.

Jag hade tre lager, grund/fästputs, mellanbruk och toppbruk.

Men hur mycket rörelse om helst klarar ju inte ens perfekt nätning och brukkvalitet.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Nisken skrev:
Vi putsade vår lecagrund för snart ett år sedan. Du kan se hur nätningen ser ut, hörnförstärkningarna syns bra på bild 5.

[länk]

Sedan är det viktigt att man har den "hårdaste" (cementrikaste) putsen längst in, och sedan "mjukare" (kalkrikaste) puts längre ut. Aldrig tvärt om.

Jag hade tre lager, grund/fästputs, mellanbruk och toppbruk.

Men hur mycket rörelse om helst klarar ju inte ens perfekt nätning och brukkvalitet.
Perfekt med en bild. Grymt bra putsning för övrigt, riktigt skolexempel på hur det skall utföras!
 
Tack för input, jag får kontakta firman och höra vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.