Vi har nyss flyttat in i ett radhus med suturängvåning. I ett av sovrummen som inte är under mark har vi hittat fukt längs yttervägg. Väggarna är någon form av lättbetongblock med puts på utsidan. Putsen är sliten och tidigare ägare lämnade väldigt stora mängder snö mot fasaden och vi tror att det orsakade att det tillslut trängt in vatten. Putsen ska vi såklart åtgärda via firma men vi undrar om insidan är något vi själva kan ge oss på. Jag har rivit den gamla plastmattan och det enda som oroar mig är sprickan längs väggen i hörnet och att rören till värmen rostat då det varit fuktigt. Verkar dock vara ytligt och förstått sådana där rör tål en del? Tips på hur vi går vidare och vad man ska tänka på?
 
  • Golvspricka och rost vid rörgenomföringar i hörn av rum med fuktproblem. Vägg med sprickor och avskavd puts, penna för storleksjämförelse på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med avskavd väggputs nära två vita rör. Synlig spricka längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Picea
  • Laddar…
Väggen till höger är en innervägg?
Hur djupt in i väggen går glipan?

Plastmattan kan ha förvärrat fuktproblemen iom att fukten inte kan ta sig ut och ventileras bort av bostadsventilationen.

Är det källare eller bostad under sovrummet?
 
O Olle Lindholm1 skrev:
Vi har nyss flyttat in i ett radhus med suturängvåning. I ett av sovrummen som inte är under mark har vi hittat fukt längs yttervägg. Väggarna är någon form av lättbetongblock med puts på utsidan. Putsen är sliten och tidigare ägare lämnade väldigt stora mängder snö mot fasaden och vi tror att det orsakade att det tillslut trängt in vatten. Putsen ska vi såklart åtgärda via firma men vi undrar om insidan är något vi själva kan ge oss på. Jag har rivit den gamla plastmattan och det enda som oroar mig är sprickan längs väggen i hörnet och att rören till värmen rostat då det varit fuktigt. Verkar dock vara ytligt och förstått sådana där rör tål en del? Tips på hur vi går vidare och vad man ska tänka på?
Oldboy Oldboy skrev:
Väggen till höger är en innervägg?
Hur djupt in i väggen går glipan?

Plastmattan kan ha förvärrat fuktproblemen iom att fukten inte kan ta sig ut och ventileras bort av bostadsventilationen.

Är det källare eller bostad under sovrummet?
Nä, hörnet är yttervägg, i ca 1m innan den blir innervägg mot nästa sovrum. Tror sprickan mer eller mindre går rakt igenom Man kan se från utsidan att hela det blocket rört sig några millimiter, spricka i hela skarven i putsen och det har såklart orsakat sprickan. Det är murare som ska ta sig an hela fasaden efter semestern. Jo helt klart har mattan gjort det värre

Det är bottenplatta, oklart vilken typ. Så inget rum eller källare under
 
Otroligt! Ett hörn som inte är murat i förband, eller ens förbundet med armeringsjärn. 👎
Nå, då får vi hoppas att murarna får ihop det hela och får det tätt som det ska vara.

Hm, platta. Då är det svårt att inspektera och veta om det bara är lätt ytrost eller värre.
Värmeledningsrör är oftast mer eller mindre varma och därför inte så benägna att rosta från utsidan iom att värmen håller dem torra. I ett slutet utrymme där ev inträngande fukt inte kan ventileras bort kan det vara värre, men nu killgissar jag. Det är ju surt om man gör iordning ett utrymme och lite senare får en vattenläcka. Å andra sidan vill man inte bila upp en betongplatta i onödan heller. Du behöver få lite input från någon som har erfarenhet av gamla värmerör i betongplattor. Dvs en rörmokare som varit med ett tag.

Annars är det ju inte så besvärligt att göra iordning ett sovrum. (Efter att ytterväggen fixats och rören förklarats ok eller bytts, samt att platta och väggar är tillräckligt torra.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.