Hej!

I min sovrumsvägg mot utsidan av byggnaden så finns denna spricka som jag började peta i. Materialet är rätt löst och det går en större spricka på insidan som ni kan se. I del större öppningen drar det även och det strömmen kall luft från öppningen.

Fråga:
-Hur ska jag åtgärda detta? Spontant bör jag inte bara spackla ihop och måla över.
-Bör jag koppla in föreningen (Brf) då kanske ytterväggen på byggnaden har ett finger med i spelet?
 
  • Spricka i en sovrumsvägg med löst material och synlig isolering som ger ifrån sig kall luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltid en bra idé att informera föreningen - det kan ju vara ett tecken på ett större problem. Och ditt ansvar för ytterväggen sträcker sig nog enbart någon cm in (ytskiktet) - resten bör vara föreningens ansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
1 16386 skrev:
Det är alltid en bra idé att informera föreningen - det kan ju vara ett tecken på ett större problem. Och ditt ansvar för ytterväggen sträcker sig nog enbart någon cm in (ytskiktet) - resten bör vara föreningens ansvar.
Jag håller med..
Informera föreningen.
Kan vara bra om föreningen kollar om det finns mer sprickor i samma vägg som bara syns i dom utrymmena eller utvändigt.
förmodligen är det ju inget men skulle det visa sig spricka i samma vägg uppåt elller neråt i samma vägg så är det kanske nåt på gång. men har du informerat om den så har du gjort ditt iallfall.
 
Tack för svar! Har kontaktat styrelsen och väntar på svar. Skriver när jag får svar.
 
Claes Sörmland
Annars heter lösningen cementbaserad filler med lättballast (typ Husfix). Pulver som blandas med vatten och sen kan du spackla i det i sprickan. Fyll inte för mycket. Efter torkning så slipar du och spacklar ett par gånger med valigt väggspackel, sen kan du måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.