Halloj experter!

Bor i en lägenhet från 50-talet som behöver lite kärlek, håller just nu på och riva flera lager tapet som suttit där jag vet inte hur längre. Jag har tänkt bredspackla och sedan måla men innan jag gör det måste jag tackla dessa stora sprickor som ligger mellan två rum. Tidigare ägare som bott i lägenheten sedan det byggdes har fyllt sprickan med spackel och "tejpat" över med nån typ av glasfiber remsa. Bifogar några bilder från båda rummen och det är konstanterat att den lösningen inte riktigt går hem. Hur lagar jag detta på bästa sätt utan att få sprickor efter målningen? Uppskattar all hjälp jag kan få!:thinking:

Stor spricka på en vägg med borttagen tapet och synliga reparationsspår i ett gammalt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka i vägg med spår av gammalt spackel och remsor, behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor spricka på en vitmålad vägg i en äldre lägenhet, tecken på tidigare reparationer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tergo skrev:
[länk]
Hej!

Vad fyller jag sprickan med innan jag sätter up filtret? Super rädd att samma åkomma kommer dyka upp som sista bilden då lösningen är snarlikt detsamma som förra ägaren gjorde förutom att remsan är nu en stor filt.
 
S SaltPeppar skrev:
Hej!

Vad fyller jag sprickan med innan jag sätter up filtret? Super rädd att samma åkomma kommer dyka upp som sista bilden då lösningen är snarlikt detsamma som förra ägaren gjorde förutom att remsan är nu en stor filt.
Tror inte du kan göra så mycket bättre än förslaget om väven. Ser ut som en sättningsskada och om det fortfarnde rör sig är det inget du hindrar oavsett vad du gör.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tror inte du kan göra så mycket bättre än förslaget om väven. Ser ut som en sättningsskada och om det fortfarnde rör sig är det inget du hindrar oavsett vad du gör.
Förmodligen rör det sig fortfarande så detta var ju inte så bra, tror ni det är bättre att fylla sprickan med något som tål rörelse bättre exempelvis fogmassa? eller är det spackel som gäller? Spacklet som var där innan var helt och hållet poröst, nästan som väggen hade malt sönder det.
 
S SaltPeppar skrev:
Förmodligen rör det sig fortfarande så detta var ju inte så bra, tror ni det är bättre att fylla sprickan med något som tål rörelse bättre exempelvis fogmassa? eller är det spackel som gäller? Spacklet som var där innan var helt och hållet poröst, nästan som väggen hade malt sönder det.
Du kan testa med t.ex flex7 eller tec7 fogmassa. Åtminstone den senare vet jag är övermålningsbar. Det kommer ju inte bli helt jämnt som det blir med spackel men chansen att det klarar rörelse är oändligt mycket större än bara spackel!
 
V vectrex skrev:
Du kan testa med t.ex flex7 eller tec7 fogmassa. Åtminstone den senare vet jag är övermålningsbar. Det kommer ju inte bli helt jämnt som det blir med spackel men chansen att det klarar rörelse är oändligt mycket större än bara spackel!
Då kör jag på det, fyller i sprickan med tec7 fogmassa och väven över det. Ska jag limma väven diagonalt med sprickan eller är det bättre att lägga det lodrätt i flera delar från tak till golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.