Hej!
Vi byggde nytt sommarhus 2020. För 1-1,5 år började det spricka på sina ställen i innerväggarna. Troligtvis har det slarvats lite med skarvremsorna. Jag har inte brytt mig om det utan resonerat att det får spricka där det spricker så får jag åtgärda det när allt har spruckit klart och jag får göra en egen 2-års besiktning. Väggarna är av OSB och gips.

Nu har jag inte sett några nya sprickor sen i september. Så det börjar väl närma sig.

Så jag tänkte bara kolla ifall någon har någon bra lösning på hur man åtgärdar på bästa sätt? Sandpappra, spackla och sen måla? Eller skall man lägga på remsa utanpå eller vad gör man för att få bästa resultat?
 
  • Vit vägg med en spricka, textur synlig, enkel och osammansatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med sprickor, list i övre delen, enkel, inomhus, neutral bakgrund, rökdetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med en spricka nära dörrkarmens kant, belysning skapar mjuka skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Behöver inte vara slarv med skarvremsor, alla nya hus behöver sätta sig lite och detta är extremt vanligt.
 
  • Gilla
Skaerby
  • Laddar…
K kniv skrev:
Behöver inte vara slarv med skarvremsor, alla nya hus behöver sätta sig lite och detta är extremt vanligt.
Absolut! Speciellt när det är trähus. Så det är jag helt med på. Tror du det har satt sig klart och att man kan börja åtgärda eller vänta något år till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.