Hej!
Vad kan det bero på att ett tegelhus med betongmur och betongplatta får spricka både på husfasaden och inne i rummet som vätter mot fasaden.
Brukar detta vara några problem att åtgärda samt är det i såna fall en kostsam reparation eller kan man låta det vara så utan risk för större skador?
Mvh
//
Ante
 
Det förvånar mig att ingen svarat på detta tidigare ... Är det ett begagnat hus du tänker köpa så är detta definitivt ett gravt fel. Orsak? Kan vara sättning i betongplattan. Sprängning i området? Orsakssammanhang måste på något sätt sökas. Reparation kan bli kostsam. Sprickan måste åtgärdas ända ner till bottenplattan. Det säger sig självt att fasaden är öppen för väder och vind = fukt. Ju längre man väntar desto större möjlighet blir det att skadan förvärras.
 
Jag har sett stenhus som råkat ut för samma sak och vid varje tjälbildning så spricker det ännu mer. Naturens krafter är enorma!
 
Jo, det är ett begagnat hus som jag tittar på.
Men blir lite nervös när man ser sprickan, den syns tydligt på sovrumsväggen som vätter mot fasaden.
Sen utsidan av tegelfasaden har då en spricka som är nästan 2 meter lång, har även "klyvt" vissa av tegelstenarna.
Har frågat ägaren av huset vad som kan ha orsakat detta, men enligt han så har det varit så i många år och det har inte varit några problem.
Frågan för mig blir ju då om det ens är värt att ta dit en besiktningsman för att besiktiga huset eller om man ska dra öronen åt sig på en gång och leta efter något annat hus istället.
//
Ante
 
Leta efter något annat istället!

Ett annat alternativ är att be säljaren kontakta en godkänd - och även av dig godkänd - besiktningsman som bara besiktigar sprickan - på säljarens beskostnad. Om han vägrar detta så strunta i huset.

Först därefter, och med resultatet av den första besiktningen, är det dags för dig att kosta på en full besiktning på huset som presumptiv köpare. Onödigt att lägga ner så mycket besiktningspengar på ett hus som kan ha ett så gravt fel.
 
Det är verkligen inte lätt att leta sig fram till ett hus, speciellt inte när man ska ha begagnat :-/
Hittills har dom flesta som vi varit och tittat på visat ganska stora fel, trots att dom flesta hus bara varit runt 15-20 år gamla.
Tur att det finns såna här forum så man kan höra sig vid lite innan man bestämmer sig att gå vidare till besiktningsfasen, är ju trist att behöva lägga ut en massa tusenlappar på att besiktiga några hus innan man hittar den rätta.
Ang. detta hus med spricka i väggen har vi nu kommit fram till att vi låter det vara.
Det känns lite osäkert att slå till på ett sådant. man vill ju inte behöva lägga ner en herrans massa tusenlappar på något år för någonting som man ändå vet kanske kommer.
Nåja, det är väl bara att försöka leta vidare.
Så kommer jag med nya frågor när nästa objekt dyker upp ;)
//
Ante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.