Vattenläcka under handfat där en frottéhandduk absorberar vatten från en flexibel anslutningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade kablar och isolering på golv med grönt handduk och toalettpappershållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämpel på keramik med texten "ARABIA Wärtsilä FINLAND 70 1d00 6L".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalett med dekorativt sittdynslock med guldfiskmotiv, omgiven av grön badrumsmatta och badrumsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläcka under handfat med hink och handdukar som samlar upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Skruva åt ventilen (medsols) och spola en gång så är toaletten typ tom på vatten efter det.
 
  • Närbild på en toalettventil med markerad riktning för att skruva åt den medsols.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ToalettRyggstödSprucken
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Guldvärt i såna här situationer. Försökte vrida ventilen så mycket jag orkade men satt fast. Får testa med verktyg imorgon enkelt och tömma hinken so fort jag vaknat. Det här är sprickan för övrigt. Spricka på ytan av en vit porslinskropp, smuts och märken synliga runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni kan leva utan tappvatten över natten så kan du ju stänga huvudkranen och spola en gång så att tanken töms, för att sedan ta nya tag imorgon. :)
 
  • Gilla
ToalettRyggstödSprucken och 1 till
  • Laddar…
T ToalettRyggstödSprucken skrev:
Tack för snabbt svar. Guldvärt i såna här situationer. Försökte vrida ventilen så mycket jag orkade men satt fast. Får testa med verktyg imorgon enkelt och tömma hinken so fort jag vaknat. Det här är sprickan för övrigt.
Det är vid såna här tillfällen man inser vikten av att "motionera" alla ventiler regelbundet.

Det hjälper naturligtvis inte dig ett dugg i den här situationen, men det är annars en bra regel att stänga och öppna alla kranar och ventiler man har i huset ett par gånger om året.

Kom också ihåg att inte ställa en kran på riktigt 100% öppet. Vrid alltid tillbaka kranen lite. Detta för att det ska vara lättare att "gunga" upp den om den bekat fast. (Lärde mig en gammal fartygsmaskinist.)
 
  • Gilla
ToalettRyggstödSprucken
  • Laddar…
Bra tips. Ja, tack för alla svar.

Update: Jag skruvade åt ventilen medurs nu imorse med en polygrip och det verkar ha fixat all läcka. :)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.