Hej!
jag vill laga tegelfasaden på ett bättre sätt än hittills är gjord av förra ägaren.
Jag har läst att man ska fräsa eller borra ut befintlig bruk delvis, och använda fix eller bruk för att återställa. Men tydligen får det nya bruket inte vara för starkt för att undvika spänning i fasaden och nya sprickor?
Vilket bruk/cement/fix ska man använda? Eller är det bara en profs som ska försöka fixa detta.
Sprickor finns på två hörn och går hela vägen upp till taket. Nyligen omdränerad som säkert gjorde sprickorna ännu värre.
 
  • Tegelfasad med synliga sprickor och reparationer längs hörnet mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad med synliga sprickor och ojämnt applicerat, vitaktigt reparationsbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en tegelfasad med synliga sprickor intill en träspaljé och en nyligen omdränerad grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i hörnet av en tegelfasad bredvid trälameller, illustrerar behov av reparation och omfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ljus tegelfasad med synliga sprickor längs några tegelstenars skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Låt det bara vara, det kommer se värre ut efter ditt försök. Men om du envisas så använd murbruk b.
Du måste borra ur varje fog på varje sten på båda sidor, och inte grisa ner någon sten när du murar tillbaka.
Och sen var några stenar av. Låt det va.
Leta upp något nitor pigment och blanda med vatten och måla fogen, men vattnet får inte rinna ner på stenen. Man kan ju tejpa stenen med gul sockeltejp.
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
N
Alternativt pigmentera a bruk och pensla på i fogarna, kanske är lättare och borde hålla längre =)
 
OK, tack för dina ideer! Jag får nog fundera lite till.
Om det inte finns risk att väggen rasar, som är mitt störste bekymmer, då kan jag väl vara pensla "A bruk" i fogarna för att förhindra mer sprickbildning.
Att borra ur är klart mer jobb och blir inte snyggare (eller starkare? ) förmodligen ?

@neo11 Tror du att det kan finnas risk att väggen rasar ? Huset är från 1965, och jag kan tänka mig att järnfäste eller dylikt kan ha rostad sönder....
 
N
Hej.

Att väggen skulle rasa ser jag som väldigt osannolikt.
 
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
S
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
Jag antar att en rörelsefog/dilutationsfog inte har mycket strukturella styrka. Jag önskar att jag förstod hur tegelfasaden överhuvudtaget inte rasar. Fasaden är uppbyggd av ”halva” tegelstenar dvs bara 6 cm ungefär(samma som höjden).
 
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
S
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du kan läsa lite här:
[länk] 12983 Slutrapport Murat och putsat byggande.pdf
"Skadefall Skalmurshörn" ger en bra beskrivning, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.