Hej,

Sedan jag flyttade in i min lägenhet (med grannar ovanför) för något år sedan har jag haft en tunnare spricka i badrumstaket. Sedan ett par veckor har dock sprickan börat vidga betydligt! Kant till kant är den ca 1m. Knackar jag i området får jag ett dovt ljud istället för "betongljudet" runtikring så det verkar som att ~0,5 m^2 håller på att lossna. Området som ger ifrån sig det dova ljudet ser även lite annorlunda ut jämfört med resten av taket. Precis vid linjalen har ena sidan om sprickan sjunkit ner ~5mm jämfört med andra sidan.

Jag har planerat att totalrenovera badrummet i februari men med tanke på hur snabbt sprickan vidgar sig så känns det som att bitar kan ramla ner innan dess.

Har ni en idé om vad som kan ha hänt? Vattenläcka i badrummet ovanför eller fukt från mitt eget badrum (som kan bli riktigt fuktigt när man duschar och det är kallt ute) som på något sätt får sprickan att växa?

Linjalen på bilden är 20cm.

20141110_225156_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20141110_225156_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att din granne har renoverat sitt badrum den senaste tiden? Sprickor kan uppstå efter bilning i hans golv, tex när dem gör brunn byte.

Ser dock inte ut som en fuktskada.
 
Kanske svårt att veta utan att ta bort lite av putsen/spacklet, men är det bara sprickor i putsen eller är det i själva betongen också?

I min förra lägenhet hade jag liknande sprickor i det tunna putsskiktet i vardagsrumstaket, och när jag gick lös med en spackelspade så visade sig att putsen bara hade fäste i skarvarna i betongblocken, resten var nästan helt löst. Det var bara att riva ner och spackla om. Jag rev allt själv och lejde en målare för att spackla om och måla, det gick på 5500 för ~20kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.