Det är så att jag köpte ny matgrupp för ca 2år sedan och nu när jag satt och "gungade" så hörde jag hur det knakade till i ryggstödet. Till min förvåning så såg jag att det blev en spricka i den :confused:

Sprickan har inte gått rakt igenom trät.
Någon som vet hur man lagar detta på ett snyggt sätt?
Ryggstödet på en vit matstol med en synlig spricka löpande vertikalt genom träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Tyvärr, blir nog svårt både att få snyggt och att få det att hålla :(
 
Reklamera den istället, mer än två år ska en stol hålla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varit i butiken och pratat med dom och visat.
Dom anser att det inte är något fabrikationsfel. Så jag har använt stolen fel. Så jag fick inte byta eller lämna tillbaka.
Har även pratat med chefen och där va det ett riktigt stolpskott.

Det finns inget starkt lim man kan spruta in och sätta på en tving så det håller ett tag?
 
harry73
Vi lämnade in en gammal gungstol hos en möbelrenoverare och hon använde ett lim som enligt henne var starkare än det ursprungliga träet. Kommer dock inte ihåg hur den heter.

EDIT: Kan det vara benlim?
 
Redigerat:
Nästan alla dagens limmer är starkare än trä. Alla fogstyrketester jag sett så falerar träet innan limmet.

Jag är nyfiken på hur stolen ser ut i övrigt och vad det är för material. Designen ser ut som formpressat men svårt att se på bilden.
 
Såga till en bit plywood, t.ex. 6 mm tjock som passar ryggstödet, ca 20 x 10 cm,
och slipa kanterna runda och fina.
Slipa till trärent på baksidan av stolsryggen en yta som passar plywoodbiten.
Limma dit, med hjälp av många tvingar och epoxylim.
Måla.

Och sluta gunga på stolar!

Jag har fått två stolar/fåtöljer förstörda av folk som kastar sig ner och vräker sig bakåt,
förmodligen i ren obetänksamhet. Förmodar att de inte gör så hemma hos sig själva :p
 
Det är jättesvårt att se på en bild och ge ett korrekt svar. Så ta stolen till en möbelsnickare vissa tapetserare har även kunskap i området eller någon med erfarenhet. Så kan hen ge tips eller laga till dig.
Vi kan gladeligen ge dig massor av fina och ett och annat värdelöst tipps här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.