Hej!

Skulle vilja få igång järnspisen i källaren som inte är eldad i på många år. Sotaren ska inspektera rökkanal men jag undrar över den här sprickan som jag ser. Är väl troligen eldad för hårt någon gång, men gör den att man borde undvika att elda i spisen eller gör det inget? Spisen är en Husqvarna 26
 
  • Närbild av rostig metalldel med spricka och slitage, detaljerat och dyster textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Vår vedspis är sprucken längs hela baksidan, blev ändå godkänd av sotaren. Kan inte tänka mig att den lilla sprickan ska vara några problem, spisen är ju inte helt tät även om den är hel.
 
  • Gilla
frede
  • Laddar…
F frede skrev:
Hej!

Skulle vilja få igång järnspisen i källaren som inte är eldad i på många år. Sotaren ska inspektera rökkanal men jag undrar över den här sprickan som jag ser. Är väl troligen eldad för hårt någon gång, men gör den att man borde undvika att elda i spisen eller gör det inget? Spisen är en Husqvarna 26
Har också en Husqvarna 26. Jag tänkte ”renovera” den. Bytte ett krokigt brännjärn i eldningsluckan. Skulle också lägga på lera på ”taket” till ugnen när jag såg en lång fet spricka i taket. Jag tätade med pannkitt så inte leran skulle sippra ner när jag lade på den.

Quickfix, jag vet. Men vi eldar sällan i den och bakar aldrig i den.

Och röken hittar sin väg ut till skorstenen så inget os in i köket. Jag är tillräckligt nöjd. Man får välja sina ”fighter” s.a.s. Jag har tusen grejer ändå att fightas med i mitt ruckel.
 
Sotaren dömde ut kanalen så det blir ingen eldning i den ändå tyvärr.
 
F frede skrev:
Sotaren dömde ut kanalen så det blir ingen eldning i den ändå tyvärr.
Men en utdömd kanal är väl ändå lite annat mot en spricka i vedspisen/kaminen?

Jag kan ha väldigt fel, men om rökkanalen är funktionell och godkänd av sotare undrar jag vad en spricka i din vedspis gör i det sammanhanget?

Sotarna kollar inte kaminer och vedspisar vad jag vet. Enligt personlig erfarenhet alltså.

Så länge rökkanalen är okej så är det nog bara att elda på.
 
Jo spisen går nog att elda i, men då rökkanalen inte är tät så spelar det ingen roll. Går inte att elda ändå. Våra sotare kontrollerar järnspisar, insatskaminer osv.
 
Det kanske går att sätta kanalen i skick?

Att svetsa sprickor i gamla järnspisar är metallarbetets motsvarighet till hjärnkirurgi. Extremt svårt och ganska riskabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.