Electrolux spis med induktionshäll där glaset sprack när det kom kall vätska på.
Är de normalt såhär känsliga? Har jag någon chans att få detta reparerat på garanti?
Ska kontakta Mediamarkt idag och höra vad dom säger.

/Höghus

En sprucken induktionshäll på en Electrolux spis med synlig skada efter att kall vätska hällts på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden kanske inte visar allt. Men jag tycker inte att det ser ut som en spricka. Det ser mer ut som någon avlagring i kanten av där vätskan torkat. Har du provat att gå på det med disksvamp och polerande rengöringsmedel? Jag har sett hällar spricka. Men aldrig på grund av vattenspill. Det har alltid varit följden av ett slag.
 
P paralun skrev:
Om skadan:
[länk]

Sen hanterar inte de stora kedjorna själva reklamationer utan du hänvisas direkt till i ditt fall då Electrolux.
[länk]
0771-767676

Slutligen kan det då vara viktigt med vilken villaförsäkring ni har?
Tack, det sade ju tyvärr inte så mycket, även om de inte helt friskriver sig från glasskador.

/Höghus
 
A Avemo skrev:
Bilden kanske inte visar allt. Men jag tycker inte att det ser ut som en spricka. Det ser mer ut som någon avlagring i kanten av där vätskan torkat. Har du provat att gå på det med disksvamp och polerande rengöringsmedel? Jag har sett hällar spricka. Men aldrig på grund av vattenspill. Det har alltid varit följden av ett slag.
Min nagel säger spricka.
Eller två sprickor till och med, båda de taggiga linjerna är sprickor.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Tack, det sade ju tyvärr inte så mycket, även om de inte helt friskriver sig från glasskador.
Jo men det är enbart en auktoriserad tekniker som kan ge korrekt bedömning.

Jag har själv drabbats av skada och då var det en drullig dotter som vårdslöst hanterade en stekpanna.
Sen var våran häll > 5år så det var bara att "bita i suräpplet".
 
Vi har råkat ut för att glaset på vår häll spruckit.
Lösningen för vår del var att låta byta det genom vitvaruservice. Det blev till och med billigare än självrisken på hemförsäkringen

fixat stavningen
 
Nu har jag pratat med Electrolux och de ersätter aldrig glaset på garantin. Utan att titta på hällen kan de alltså utesluta materialfel.
Får bli att byta den själv.

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
Electrolux spis med induktionshäll där glaset sprack när det kom kall vätska på.
Är de normalt såhär känsliga? Har jag någon chans att få detta reparerat på garanti?
Ska kontakta Mediamarkt idag och höra vad dom säger.

/Höghus

[bild]
ser ingen spricka bara en missfärgning av vatten som troligen går att polera bort
 
A
Höghus Höghus skrev:
Min nagel säger spricka.
Eller två sprickor till och med, båda de taggiga linjerna är sprickor.

/Höghus
Min erfarenhet säger att sprickor inte är taggiga utan väldigt "raka" och tunnare än ett hårstrå
 
Höghus Höghus skrev:
Nu har jag pratat med Electrolux och de ersätter aldrig glaset på garantin. Utan att titta på hällen kan de alltså utesluta materialfel.
Får bli att byta den själv.

/Höghus
Har du ett riktigt hällrengöringsmedel hemma inkl skrapa.

Typ det här men alla som säljer vitvaror har liknande:
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/accessories/ceramic-hob-cleaner-250ml/

Jag blir fundersam själv om det verkligen är en spricka?
 
Där blev jag grundlurad!
Jag letade upp en gammal intorkad flaska med MP52 hällrengöring och gnodde rejält.
Eftersom fru Höghus redan hade provat med nån rengöring trodde jag det var kört, men det var avlagring som gick att få bort.
Det var en distinkt kant som verkligen kändes som en spricka.

God jul!
Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.