Hej!

Vi är spekulanter på ett hus från 30 talet. Huset har en "kall källare" som är murad i efterhand i torpargrunden. I källaren finns två stora vertikala sprickor och även en horisontell sådan. Bifogar bild på den ena sprickan.

Vad kan en sådan spricka bero på och hur pass svårt/dyrt är det att åtgärda en sådan spricka?

Är det panik att åtgärda?

/Mattias

12042175_901396463241485_586885551_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror antagligen på sättningar i marken pga utgrävningen när källaren byggdes.
Eller så beror det på naturliga rörelser i marken.

Nästan alla hus som är byggda med någon typ av stenmaterial (sten, betong, mm) får sprickor i väggar/grund, det händer även att husplattan spricker pga sättningar.
 
S
Demmpa skrev:
Beror antagligen på sättningar i marken pga utgrävningen när källaren byggdes.
Eller så beror det på naturliga rörelser i marken.

Nästan alla hus som är byggda med någon typ av stenmaterial (sten, betong, mm) får sprickor i väggar/grund, det händer även att husplattan spricker pga sättningar.
Vad händer då med golvvärmen? :)
 
SueCia skrev:
Vad händer då med golvvärmen? :)
Nu ser jag förvisso en viss ironi, i ditt inlägg. Men det finns inte en enda betongplatta/grund, utan sprickor. Dock kan de variera väldigt i storlek.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Jag är inte ett dugg ironisk, jag undrar allvarligt vad som händer med golvvärmen i betongplattor om plattan spricker. Är det vanligt att rören spricker då?
 
Utan att vara i den branschen så skulle jag säga nej, det är inte vanligt.
Jag misstänker att det måste bli en höjdskillnad på flera mm innan det börjar bli skador som kan börja läcka.
 
Vi har haft tre hus, det var sprickor i både plattan, grundmuren och putsad lecavägg på två av dem (båda 70-talshus med källare). Det var inte hundratals, men nån här och var.. Varierande strlk och djup (de flesta mer"ytliga" men även någon lite djupare). Många hus/garage jag kikat på och besökt har haft samma fenomen, utan att vara "problemhus" för det :)

I vårt hus idag är det stensockel och där är stenarna fogade och det behöver knackas ner och göras om på sina håll snart (ev putta tillbaka någon sten), lerstensväggar har vi och sprickor i ytskiktet (även utsidan i putsen) på sina håll efter rörelser i marken med åren., (1800-tals hus)..

Mvh Sandra
 
Det är ingen fara och det är lätt att åtgärda. Bara knacka eventuellt löst sittande puts utmed sprickan och en liten fördjupning utmed sprickan. Sen är det bara att putsa i nytt putsbruk.

Det finns en risk att sprickorna kommer tillbaka och då är det bättre att ni nästa gång fogar med en byggfog som kan ta upp rörelserna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
SueCia skrev:
Jag är inte ett dugg ironisk, jag undrar allvarligt vad som händer med golvvärmen i betongplattor om plattan spricker. Är det vanligt att rören spricker då?
Nej, det är mycket ovanligt. Plattan ska nästan spricka mitt itu, samt få en förskjutning på flera millimeter innan det händer. Armeringen i plattan förhindrar större sprickor som hotar golvvärmen.
 
Tack för alla svar!

Som jag tolkar det är det inget att oroa sig för akut, huset kommer inte rasa ihop? Om man lagar det så som Mexitegel beskriver, är det då endast kosmetiskt eller fyller lagningen även en hållfasthetsfunktion?

Jag antar att man då även bör gräva bort jorden på utsidan grunden och laga på den sidan också? Finns det någon risk att man försvagar konstruktionen när man gräver bort jord?

Det känns dock som att fylla i sprickorna är endast plåster på såren och det riktiga problemet kvarstår, typ sättningar. Eller kan det helt enkelt vara så att det har spruckit en gång i tiden och sen stannat av? Kan man gå till botten med problemet på något sätt?

Tackar för svar :)
 
Du är ljusår i från någonting som är på nivån att huset rasar.
Om du skulle märka att väggen buktar mer och mer för varje år kan det vara tid att fundera på åtgärd.
Men troligt håller det massor av år och du aldrig behöver göra mer än mexitegel säger.
 
  • Gilla
bjorsch
  • Laddar…
Är du osäker så hör du dig för bland släkt och vänner efter en murare som kan komma och kika. Kanske mot en whiskeyflaska eller en femhundring?

Vårt hus från 60-talet har till synes tre ordentliga sprickor i närheten av ett av källarens hörn. Under besiktningen påpekades det och säljarna berättade att sprickorna kom då huset var ett år - dvs huset var nytt och satte sig till rätta. Innan vi köpte huset kunde en murare konstatera sprickor i några stenar (siporex) men i övrigt var det bara putsen som släppt. Dvs. ingen fara! Delar uppfattningen ovan om att sprickor inte är ovanliga i gamla källarhus. Dessutom är det ju lätt att lägga igen - med olika grader av seriositet. Jag ska ta itu med våra sprickor den dagen källaren ska renoveras.. Inom några år
 
Tackar för alla svar!
 
  • Gilla
Jonathan Tollinger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.