Hej,

Vi håller på att bygga ett garage som tyvärr blivit lite utdraget (kustnära i Göteborg). Grunden (isolerad) gjöts i mars 2019 och har stått blottad utan skydd/överdrag sedan gjutning. Entreprenören som gjöt menade på att överdrag och skydd inte behövs och att plattan även klarar vintern utan färdigt tak/garage. Vi planerar att ha garaget rest och klart till Mars (isolerat varmgarage - utan golvvärme).

Upptäckte idag att det uppstått en liten men längsgående spricka från brunnen som i princip går tvärs över hela plattan. Den känns liten och ytlig, men jag är ändå lite nervös för kyla/frost och att detta skall förvärra saken.

Jag undrar nu följande:
1. bör vi vidta någon direkt åtgärd för själva sprickan? Exempelvis måla/spackla
2. Är det bra att skydda plattan med t,ex. presenning inför käle/frost?

Längsgående spricka i en betonggrund med en brunnsöppning markerad i orange, visande tecken på potentiell skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten garagegrund med liten spricka nära brunnen och höstlöv på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längsgående spricka i betongplatta med skugga av en person och synlig del av en orange, rund brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Svårt att säga vad sprickan beror på genom att bara se på bild, men troligtvis är det en krympspricka. Den hade uppkommit även om ni täckt gjutningen.
Betong tar ingen skada av kyla om härdningen väl kommit igång, man bygger ju hela vintern även om det är kallt och snö.

Enda anledningen till att täcka är att det i.s.f. är lättare att bli av med all snö och is när du väl kommer att fortsätta bygga.
 
  • Gilla
AmirGBG
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Svårt att säga vad sprickan beror på genom att bara se på bild, men troligtvis är det en krympspricka. Den hade uppkommit även om ni täckt gjutningen.
Betong tar ingen skada av kyla om härdningen väl kommit igång, man bygger ju hela vintern även om det är kallt och snö.

Enda anledningen till att täcka är att det i.s.f. är lättare att bli av med all snö och is när du väl kommer att fortsätta bygga.
Tack för snabbt svar. Den borde ju har härdat om den gjöts i Mars tänker jag? Det jag tänker på i första hand är om vatten som tränger igenom sprickan och fryser kan leda till ytterligare försämring och ytterligare spricktillväxt?
 
AmirGBG AmirGBG skrev:
Tack för snabbt svar. Den borde ju har härdat om den gjöts i Mars tänker jag? Det jag tänker på i första hand är om vatten som tränger igenom sprickan och fryser kan leda till ytterligare försämring och ytterligare spricktillväxt?
Absolut, det var tillräckligt dagen efter.

Någon kommer säkert att komma att säga att den behöver vara klassad för XF, vilket den säkert ändå är. Men det är på längre sikt, även en "vanlig" betong klarar frost tillräckligt bra om den nu inte blir stående i flera år.

Sprickan är ingen försämring utan helt naturligt då betong krymper när den härdar.
 
  • Gilla
AmirGBG
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Absolut, det var tillräckligt dagen efter.

Någon kommer säkert att komma att säga att den behöver vara klassad för XF, vilket den säkert ändå är. Men det är på längre sikt, även en "vanlig" betong klarar frost tillräckligt bra om den nu inte blir stående i flera år.

Sprickan är ingen försämring utan helt naturligt då betong krymper när den härdar.
Stort tack för återkopplingen. Nu kan jag sova lugnt inatt iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.