Gammalt fönster som har fått en spricka, vill helst byta efter vintern. Finns det något smart som går att göra så att det håller fram till det blir varmare igen? Sprickorna är på utsidan av ett kopplat 2-glasfönster.
 
  • Utsikt från ett fönster visar träd, himmel och byggnader på en klar dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tille1
  • Laddar…
AXS
Köp folie som är för insynsskydd och sätt på. Eller ännu mera burger; tejp.

Men går ju snabbt att byta för en glasmästare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen isolerglaskassett utan vanligt glas vilket inte är så dyrt att byta.
Jag hade tagit med mig fönsterbågen till en glasmästare och fått glaset bytt vilket inte bör bli allt för dyrt.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Tack för svaren! Missade skriva att det är en bit till närmsta glasmästare, så jag tänker att det är bättre att byta under sommarhalvåret, så det inte blir kallt inne i huset.

Jag är helt rookie på sånt här...
 
AXS
Sätter du en kartong eller plast för fönstret klarar det sig en dag. De kan även komma ut och laga.

Ring närmaste glasmästare och fråga vad som är lämpligt och pris/tid.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sätter du en kartong eller plast för fönstret klarar det sig en dag. De kan även komma ut och laga.

Ring närmaste glasmästare och fråga vad som är lämpligt och pris/tid.
Toppen! Stort tack!
 
C
Röstar också för tejp som en utmärkt snabbfix innan det kan fixas ordentligt.
Men vet du varför det spruckit? Det kan vara ett tecken på t.ex. sättningar.
 
C cpalm skrev:
Röstar också för tejp som en utmärkt snabbfix innan det kan fixas ordentligt.
Men vet du varför det spruckit? Det kan vara ett tecken på t.ex. sättningar.
Det är nog fönstret som fått sig en törn, är från -58.
 
En glasmästare gör detta snabbt, desto äldre fönster desto lättare att laga skulle jag säga. Såga till en skiva i samma mått som fönsterbågen och sätt cellplast på baksidan. Däremot borde du fundera på varför glaset gått i sönder. Är det sättningar tycker jag fönstret borde vara svårt att öppna. Annars är ju rötskador också en orsak till att rutorna smäller.
 
C Chokladmonster skrev:
En glasmästare gör detta snabbt, desto äldre fönster desto lättare att laga skulle jag säga.
Jag tänker att fönster med kulturglas är svårare och dyrare att byta glas i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.