Hejsan

Jag noterade idag en spricka i fogen mellan kakelplattorna vid ett fönster i badrummet.
Jag har själv inte varit ägare till huset då badrummet renoverades. Sprickan är drygt 90 cm lång och sitter 1,2 meter från golv och är normalt inte i direktkontakt med vatten från dusch.

Har någon tips på hur jag bör åtgärda detta?
Vertikal spricka i fog mellan kakelplattor nära fönster i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beige kakelplattor med en lång spricka i fogningen nära ett fönster i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång spricka i fogen mellan ljusa kakelplattor vid ett fönster i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i fog mellan vita kakelplattor nära fönster i badrum, ca 1,2 meter upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
8 86JP skrev:
Hejsan

Jag noterade idag en spricka i fogen mellan kakelplattorna vid ett fönster i badrummet.
Jag har själv inte varit ägare till huset då badrummet renoverades. Sprickan är drygt 90 cm lång och sitter 1,2 meter från golv och är normalt inte i direktkontakt med vatten från dusch.

Har någon tips på hur jag bör åtgärda detta?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det var ju inget vackert avslut. Där skulle ha suttit en hörnlist.

Med tanke på att det verkar röra sig, så hade jag nog personligen försökt att foga i med lämplig mjuk fogmassa som kan ta upp rörelser, typ silikon, i samma färg som fogarna.

Det är svårt att få sådant där superbra när det är "felgjort" från början. Så är det ej lämpligt att kakla ytterhörn.

Ett annat alternativ är att fräsa ur fogen som är sprucken och foga om på nytt. Men då återstår risken att det spricker upp igen.
 
  • Gilla
86JP
  • Laddar…
Hörnkakel list bortprioriterad! Montera en aluminium vinkel list över det hela så är det frid och fröjd...Gera hörnen fint så blir det ok.
 
Kan nämnas också att det är ett kosmetiskt problem. Det är tätskiktet bakom som är barriären för vatten så ur den synvinkeln gör det inget att det är en spricka och att det eventuellt kommer vatten på den. Allt förstås förutsatt att tätskiktet är korrekt utfört men det får vi väl tro.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tompax
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kan nämnas också att det är ett kosmetiskt problem. Det är tätskiktet bakom som är barriären för vatten så ur den synvinkeln gör det inget att det är en spricka och att det eventuellt kommer vatten på den. Allt förstås förutsatt att tätskiktet är korrekt utfört men det får vi väl tro.
Om slutresultatet ser ut sådär, så hade åtminstone jag varit fundersam över hur tätskiktet ser ut undertill.
Jag hade nog inte vågat lita på att den är helt fackmannamässigt utförd.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Om slutresultatet ser ut sådär, så hade åtminstone jag varit fundersam över hur tätskiktet ser ut undertill.
Jag hade nog inte vågat lita på att den är helt fackmannamässigt utförd.
Tja, så kan man väl resonera. Själv tycker jag hörnlisterna ser hemska ut och hade hellre satt som hos TS men med glaserade kanter. Men konstruktionen bakom rör sig uppenbarligen lite för mycket för att det ska funka bra i detta fall. Tycker i alla fall inte det är skäl att tro att hela badrummet är kass gjort.
 
tompax
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tja, så kan man väl resonera. Själv tycker jag hörnlisterna ser hemska ut och hade hellre satt som hos TS men med glaserade kanter. Men konstruktionen bakom rör sig uppenbarligen lite för mycket för att det ska funka bra i detta fall. Tycker i alla fall inte det är skäl att tro att hela badrummet är kass gjort.
Man behöver inte nödvändigtvis automatiskt tro att det är felaktigt utfört undertill. Jag menar bara att det finns fog för att inte automatiskt lita på att det är riktigt utfört.

Helt riktigt med glaserade kanter som du skriver. Det hade varit riktigt i detta fall.

Men något är uppenbarligen fel om det nu spricker så hemskt hela vägen. Något rör sig där under.

Det var absolut inget vackert avslut. Hade varit kul att veta ifall arbetet är utfört av en välkänd och välrenommerad auktoriserad firma, eller om det är något hemmabygge.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Man behöver inte nödvändigtvis automatiskt tro att det är felaktigt utfört undertill. Jag menar bara att det finns fog för att inte automatiskt lita på att det är riktigt utfört.

Helt riktigt med glaserade kanter som du skriver. Det hade varit riktigt i detta fall.

Men något är uppenbarligen fel om det nu spricker så hemskt hela vägen. Något rör sig där under.

Det var absolut inget vackert avslut. Hade varit kul att veta ifall arbetet är utfört av en välkänd och välrenommerad auktoriserad firma, eller om det är något hemmabygge.
Sitter lister vid alla andra fönster och hörn i badrummet och tvättstugan som måste ha renoverats samtidigt. Varför det saknas just runt detta fönster är därför märkligt.
 
  • Gilla
Jultomtepappan
  • Laddar…
tompax
8 86JP skrev:
Sitter lister vid alla andra fönster och hörn i badrummet och tvättstugan som måste ha renoverats samtidigt. Varför det saknas just runt detta fönster är därför märkligt.
Vet du om arbetet är utfört av auktoriserad firma? Sådant är bra att ha koll på när det gäller badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.