Denna trevliga överraskning fick jag i morse
33085339390_da5f3090ac_b.jpg

Ingen aning när det kan ha hänt, kanske över natten. Men hur? Sättningar i huset (byggt 2013-14) eller något, står ju nästan på berget men kanske fuktändringar/torkning av stommen?

Vad kan man göra åt detta, är det ens värt att göra något åt det och betala hemförsäkringens självrisk?
 
DennisCA skrev:
Denna trevliga överraskning fick jag i morse
[bild]

Ingen aning när det kan ha hänt, kanske över natten. Men hur? Sättningar i huset (byggt 2013-14) eller något, står ju nästan på berget men kanske fuktändringar/torkning av stommen?

Vad kan man göra åt detta, är det ens värt att göra något åt det och betala hemförsäkringens självrisk?
Måste väl varit spänningar i glaset som legat och lurat? Även om huset rör sig något så skall ju inte dörrbladet påverkas i sådan utsträckning. Garanti kvar på dörren? Sen tror jag du kommer billigare undan att gå till en glasmästare och be om ett nytt glas än vad ev. självrisk skulle gå på. Om det nu inte är någon brandklassad dörr vill säga.
 
Redigerat:
Jag vet inte alls om det är garanti kvar på dörren, allt kom med huset och jag har inte haft tid att gå igenom dokumentationen. Jag har läst 2 år på andra ställen, denna är nu 3 år så kanske det är för sent.

Jag tittade på dörren sådär snabbt och undrade om den ens går att byta fönster på, allt verkar vara en färdigbyggd enhet, iallafall fönstret. Ser ut som ett 3-glas fönster, förmodligen är det vakuum eller någon gas mellan glasen.

Det är en ytterdörr till grovköket, inget speciellt annat än den ska vara bra isolerad, vår huvudingång egentligen.
 
Aj då, ja men då är det säkert isolerglas. Då blir det nog bättre att kolla med försäkringsbolaget i alla fall.
 
Du får byta kassetten. Brukar gå på hemförsäkringen och ofta har försäkringsbolaget avtal med glasmästare som kommer och byter. Om vårsolen ligger på kan man få nåt som kallas solsprickor som beror på att glaset får väldigt olika temperatur på olika delar. Kan också hända om man lutar en kudde mot ett fönster t.ex.
 
Är funktionaliteten på isolerglaset kompromissad nu med sprickorna eller är det kosmetiskt?
 
Kommer bli lite sämre isolering då eventuell ädelgas byts mot luft. Och risk för kondens inne i kasetten. Mer estetiskt än funktionellt skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.