Hej
Vi har en vedeldad pizzaugn som står på eldfast tegel 5 cm tjocka och därunder en armerad betongskiva 4,5 cm (finbetong). Nu har en spricka uppstått i betongskivan. Hur hade ni löst det?
Uteplats med vedeldad pizzaugn i tillverkning, gröna växter i bakgrunden, hinkar och ved under ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongstruktur med sprickor, sannolikt en bro eller ett viadukt, skadad, underifrån perspektiv, oskarpt bakgrundsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjuta ny platta ?

Hade man kunnat komma åt kanske man hade kunnat säga upp spår och gjuta in armering vinkelrätt mot sprickan.
 
Låt det vara bara.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Gjuta ny platta ?

Hade man kunnat komma åt kanske man hade kunnat säga upp spår och gjuta in armering vinkelrätt mot sprickan.
Att ta loss ugnen utan att den skadas känns svårt så helst vill vi kunna lösa det genom att inte behöva göra om hela plattan. Tack för tipset om spåren.
 
Mura en sten tvärs i mitten så att det blir två stycken utrymmen under och stöd i mitten.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
Tja, det verkar som du upptäckt att betong inte klarar temperaturerna som en vedeldad ugn kommer upp i... Det bästa är såklart att plocka bort kupolen, ta bort det eldfasta teglet, ta bort betongen och gjuta ny... Sen köper du en kalciumsilikatskiva och lägger mellan betongen och teglet...

Det kanske går att undergjuta något som håller uppe det hela, men jag hade gjort som ovan, eller ingenting. Är betongen armerad korrekt håller den troligen lika bra med sprickan....
 
N
Då den är armerad så skulle jag inte gjort något på många år.
När man inte längre tycker om utseendet så gör man nåt.
Man kanske skulle putsat leca stenarna om man ville ha ett fint utseende =)
 
F falkn skrev:
Låt det vara bara.
F falkn skrev:
Låt det vara bara.
N neo11 skrev:
Då den är armerad så skulle jag inte gjort något på många år.
När man inte längre tycker om utseendet så gör man nåt.
Man kanske skulle putsat leca stenarna om man ville ha ett fint utseende =)
Tack. Den är armerad med armeringsrutnät med 15 cm rutor. Jodå leca stenarna ska putsas så småningom men först vill jag se att konstruktionen håller :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det verkar som du upptäckt att betong inte klarar temperaturerna som en vedeldad ugn kommer upp i... Det bästa är såklart att plocka bort kupolen, ta bort det eldfasta teglet, ta bort betongen och gjuta ny... Sen köper du en kalciumsilikatskiva och lägger mellan betongen och teglet...

Det kanske går att undergjuta något som håller uppe det hela, men jag hade gjort som ovan, eller ingenting. Är betongen armerad korrekt håller den troligen lika bra med sprickan....
Ja precis. Trodde att 5 cm tegel skulle ta det mesta av värmen men nej. Armeringsrutnätet har rutor på 15 cm vilket jag hoppas är tillräckligt för att skivan inte ska rasa ihop. Blir sprickan större och större tror du?
 
N
Hade varit bättre med tightare armering, men kommer inte rasa ner på många år.
Sprickan kanske blir något större, men allting spricker.
Jag tror inte du behöver oroa dig.
Och skivan kommer inte rasa ihop, men låt den vara, dra inte i den.
 
  • Gilla
Ksenns
  • Laddar…
K Ksenns skrev:
Ja precis. Trodde att 5 cm tegel skulle ta det mesta av värmen men nej. Armeringsrutnätet har rutor på 15 cm vilket jag hoppas är tillräckligt för att skivan inte ska rasa ihop. Blir sprickan större och större tror du?
Eldfast tegel är som en svamp, suger åt sig värmen och blir lika varm på undersidan som över... Jag har 50 mm kalciumsilikatskiva och och 9 cm leca mellan mitt golv och betongen....

Tror inte du behöver oroa dig att det rasar ihop, men håll lite koll på sprickan och blir den större är det nog bra att ta hand om det innan... Nästa bekymmer är ju att armeringen börjar rosta, och det tar väl några år innan den går sönder av...
 
  • Gilla
Ksenns
  • Laddar…
Silikona med eldfasta fog så syns ej sprickan. Nackdel är de finns bara i svart...
 
  • Gilla
Ksenns
  • Laddar…
Vart hittar man eldfast silikon?
 
Sprickan verkar större på baksidan, även där du eldar mest gissar jag, du skulle ju kunna mura igen baksidan innan du putsar så får den extra stöd för att slippa vara orolig 😊
Även om jag inte heller tror det är något större problem.
 
Jag kanske är lat men vid bygge av allt utom jättesmå altaner hyr eller lånar jag en bra laser med mottagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.