Köpte en vägghängd tv-möbel som levererades med en leveransskada. Har blivit erbjuden att behålla den till halva priset vilket kan vara intressant om det går att laga utan att det syns märkbart. Troligtvis har bänken tappats på ena hörnet under frakten vilket har resulterat i nedanstående skada. Går det att spackla (kemiskt trä eller "vanligt" spackel?) och måla utan att det kommer sticka i ögonen sedan? Färgen är: "Vit matt lack/ med en aning glans så den är lätt att torka av."

Vad tror ni, ska jag ge mig på projektet? 2500:- (minus material) jag kan "spara" isåfall.

20140216_214153_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140216_214200_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140216_215509_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Självklart går det att laga det hyfsat snyggt om man är lite händig. Är skadan på "bak" eller "framsidan"? Spontant tycker jag halva priset för något med en sådan skada är alldeles för snålt.
 
cpalm skrev:
Självklart går det att laga det hyfsat snyggt om man är lite händig. Är skadan på "bak" eller "framsidan"? Spontant tycker jag halva priset för något med en sådan skada är alldeles för snålt.
Skadan är på bakre sidan, som kommer sitta dikt an mot väggen. Vad hade du använt för material för lagningen?
 
Om du tar iväg bänken till en färgbutik så kan de mäta av nyansen och blanda ihop rätt färg till dig. Så hyfsat snyggt bör det gå att få det där med vanligt spackel och målning på.

Om det handlar om ett hörn som sällan syns så hade jag erbjudit dem att behålla bänken för 66% eller 75% rabatt. Jag tycker också att halva priset är för dåligt för en sån skada. Jag hade inte köpt en möbel på blocket som hade en sån skada annat än till vrakpris.
 
pelpet skrev:
Om du tar iväg bänken till en färgbutik så kan de mäta av nyansen och blanda ihop rätt färg till dig. Så hyfsat snyggt bör det gå att få det där med vanligt spackel och målning på.

Om det handlar om ett hörn som sällan syns så hade jag erbjudit dem att behålla bänken för 66% eller 75% rabatt. Jag tycker också att halva priset är för dåligt för en sån skada. Jag hade inte köpt en möbel på blocket som hade en sån skada annat än till vrakpris.
Ska prata med säljaren imorgon och påpeka procentsatsen. Vad heter spacklet man använder till detta?
 
Jag hade använt vanligt finspackel och sedan slipat det slätt.
 
Det är krossad MDF och att bara spackla över blir väl lite så, så.... man borde isåfall rensa bort skadad MDF och laga riktigt genom att limma i en bit men då är det snickeri på lite "högre nivå".

Sen om du skall måla det så får du aldrig den ytan som skåpet har idag om du inte sprutlackerar. Antingen penselränder eller "apelsinskal" från roller så det kommer att synas. Och skall du få brutet en färg så att det är samma färg som skåpet så kan du åka på en hel liter och då hamnar du på 400 kronor för färg.

Skulle aldrig tagit detta skåp om jag från början var inställd på att få ett nytt fint skåp. Och om man inte är van snickare och målare så kommer det att bli därefter dvs som vi säger i Skåne....halvdant.....
 
Redigerat:
Som en jämförelse så köpte jag en dörr för snart ett år sedan som anlände med en ca 1 cm stor lackskada, den fick jag behålla gratis, värde 2000kr. För ett halvår sedan fick jag ett fördelarskåp till golvvärme med en ca 2x2 mm (ja millimeter) stor lackskada och den fick jag ca 30% avdrag på värde 1000kr.

Jag tycker nog att din skada bör vara värd en total återbetalning från butiken. Tänk på att deras kostnad om du vill ha en ny (vilket du har rätt till) inte bara är att skicka ut en helt ny möbel utan de måste skicka en lastbil hem till dig som ska komma och hämta den befintliga. Du behöver inte åka till något avlämningsställe eller liknande utan enbart öppna ytterdörren. Det gör att butikens alternativ är kostnaden för en ny vara plus dubbel frakt (den nya ska ut och den gamla ska tillbaka) samt att den gamla ska hanteras, administreras, lagerföras osv. för att slutligen säljas till ett krafitgt reducerat pris.
 
Janus82 skrev:
Som en jämförelse så köpte jag en dörr för snart ett år sedan som anlände med en ca 1 cm stor lackskada, den fick jag behålla gratis, värde 2000kr. För ett halvår sedan fick jag ett fördelarskåp till golvvärme med en ca 2x2 mm (ja millimeter) stor lackskada och den fick jag ca 30% avdrag på värde 1000kr.

Jag tycker nog att din skada bör vara värd en total återbetalning från butiken. Tänk på att deras kostnad om du vill ha en ny (vilket du har rätt till) inte bara är att skicka ut en helt ny möbel utan de måste skicka en lastbil hem till dig som ska komma och hämta den befintliga. Du behöver inte åka till något avlämningsställe eller liknande utan enbart öppna ytterdörren. Det gör att butikens alternativ är kostnaden för en ny vara plus dubbel frakt (den nya ska ut och den gamla ska tillbaka) samt att den gamla ska hanteras, administreras, lagerföras osv. för att slutligen säljas till ett krafitgt reducerat pris.
Jo efter att flera påpekat dessa faktorer så tycker jag också en högre rabattprocent känns befogat. Ska ringa och höra vad de själva tycker.
 
Janus82 skrev:
Som en jämförelse så köpte jag en dörr för snart ett år sedan som anlände med en ca 1 cm stor lackskada, den fick jag behålla gratis, värde 2000kr. För ett halvår sedan fick jag ett fördelarskåp till golvvärme med en ca 2x2 mm (ja millimeter) stor lackskada och den fick jag ca 30% avdrag på värde 1000kr.

Jag tycker nog att din skada bör vara värd en total återbetalning från butiken. Tänk på att deras kostnad om du vill ha en ny (vilket du har rätt till) inte bara är att skicka ut en helt ny möbel utan de måste skicka en lastbil hem till dig som ska komma och hämta den befintliga. Du behöver inte åka till något avlämningsställe eller liknande utan enbart öppna ytterdörren. Det gör att butikens alternativ är kostnaden för en ny vara plus dubbel frakt (den nya ska ut och den gamla ska tillbaka) samt att den gamla ska hanteras, administreras, lagerföras osv. för att slutligen säljas till ett krafitgt reducerat pris.

Fick svar nu...de är beredda att ge 60% avdrag.. (i detta fall 3000:- avdrag)
 
C
rufsen skrev:
Fick svar nu...de är beredda att ge 60% avdrag.. (i detta fall 3000:- avdrag)
Om det är deras bästa bud hade jag personligen bett dem hämta tillbaka den direkt. Om jag inte var fattig och hade tänkt placera den så att skadan hamnar bakom en vägg eller något.
 
cpalm skrev:
Om det är deras bästa bud hade jag personligen bett dem hämta tillbaka den direkt. Om jag inte var fattig och hade tänkt placera den så att skadan hamnar bakom en vägg eller något.
Jag hade isåfall försökt lappa ihop skadan en aning (spackla + måla) så förhoppningsvis hade den inte stört så mycket som den gör på bilderna, men visst, det kommer ju synas att det är lagat. Samtidigt så är ju 3000:- i återbetalning inte småpengar med tanke på barnen i Afrika, även om man inte är uppenbart fattig. Ja, ni märker ju...jag tvekar på hur jag ska göra..
 
För 60% rabatt för en sån skada så hade de fått hämta möbeln och skicka en ny. Den här kommer att kosta dig 2000:- + färg + material + tid och då får du en halvdan TV-bänk.

För samma pengar får du en bestå på IKEA. Som inte är trasig.

Om man nöjer sig med en halvdan TV-bänk finns det betydligt bättre alternativ. Några hundralappar på blocket, eller kanske något billigt på jysk.
 
pelpet skrev:
För 60% rabatt för en sån skada så hade de fått hämta möbeln och skicka en ny. Den här kommer att kosta dig 2000:- + färg + material + tid och då får du en halvdan TV-bänk.

För samma pengar får du en bestå på IKEA. Som inte är trasig.

Om man nöjer sig med en halvdan TV-bänk finns det betydligt bättre alternativ. Några hundralappar på blocket, eller kanske något billigt på jysk.
Jo, ligger mycket i det du säger. Väger mer och mer åt att göra så... för 75% avdrag skulle jag behöva ompröva dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.