Bygger bod med pulpettak där det ska vara bandtäckt plåt. Ska försöka lägga råsponten och lägga papp innan plåtslagaren kommer. Ska man ha samma lösning som på bilden även på den höga långsidan av taket eller behövs bara språngbleck på sidan där hängrännan ska sitta?
 
  • Illustration av principlösning för taktäckning med plan plåt, inklusive språngbleck, underlagstäckning med byggpapp och inbrädning med underlagsspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
S Sutteräng skrev:
Bygger bod med pulpettak där det ska vara bandtäckt plåt. Ska försöka lägga råsponten och lägga papp innan plåtslagaren kommer. Ska man ha samma lösning som på bilden även på den höga långsidan av taket eller behövs bara språngbleck på sidan där hängrännan ska sitta?
Fotplåt har du bara i den änden där hängrännan kommer, i högändan blir det en plåt som kommer över bandtäckningen som en slags vindskiveplåt..
 
R Rejäl skrev:
Fotplåt har du bara i den änden där hängrännan kommer, i högändan blir det en plåt som kommer över bandtäckningen som en slags vindskiveplåt..
Så i högändan viker jag bara och spikar pappen runt råsponten?
Fråga 2 är då, hur mycket bör råsponten sticka ut utanför takstolarna? Kör med 120 mm breda råspont så det kan lätt sticka ut några cm vid behov.
 
R
S Sutteräng skrev:
Så i högändan viker jag bara och spikar pappen runt råsponten?
Fråga 2 är då, hur mycket bör råsponten sticka ut utanför takstolarna? Kör med 120 mm breda råspont så det kan lätt sticka ut några cm vid behov.
Prata med din plåtslagare, ska du ha rännkroken på taket eller i takfotsbrädan?
 
R Rejäl skrev:
Prata med din plåtslagare, ska du ha rännkroken på taket eller i takfotsbrädan?
Ja det får jag nog göra så fort jag får tag på någon vsom vill ta sig an detta ganksa lilla projekt. Hade tänkt infästning i takfotsbrädan men vet inte vad som är bäst. Jag inbillar mig att man låter råsponten sticka ut några cm utanför takstolens ända och fäster takfotsbrädan direkt i takstolens ända. Eller ska man låta råsponten sticka precis 22 mm utanför så att takfotsbrädan då når ut precis till råspontens slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.