Beror väl på hur finsprängd sprängsten du har och vad du ska ha kistan till. Är det till en avloppsanläggning så är det noga med reglerna. Är det till ett stuprör så ä det ju lite enklare
 
till dagvattenavledningen kan gräva en stor grop och fylla med all sten du hjittar, vad som helst. Jag skulle nog hellre tatt sprängsten än makadam men det är min åsikt
 
Varför skall den rinna ut i en bäck efter tio meter ??
Jag har 2 kistor till mina 4 stuprör och där stoppar vattnet har ingen bäck här att skicka vidare det till.

Tanken med stenkista är väll att den skall kunna ta upp mängder med vatten som sedan sjunker undan.
 
Och föresten hade man haft en bäck kunde man ju skickat det rätt ut i den direkt utan kista. Skippa kistan och släpp det direkt i bäcken när det bara är dagvatten.
 
Det kan ju vara miljömässiga skäl till att det skall vara en kista också. Skit man inte vill ha i vattendrag(typ, bäckar) har ju större chans att fastna i kistan och brytas ner, istället för att rinna ner till grannens vattentäkt.
Makadam i kistan för övrigt.
 
men varför stenkista till dagvatten, det är ju bara regnvatten spelar ju ingen roll om man kör det genom en stenkista till bäcken eller direkt i bäcken, eller? :-/
 
Har man möjlighet att behålla dagvattnet på tomten, genom stenkistor, tycker jag att man skall använda det. Varför inte använda dränerinsrör de sista metrarna avloppsrör innan stenkistan, både gräsmattan och odlingslotten skall ha sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.