Behöver lära mig vilka delar som ingår i ett komplett lås-system för en standard villadörr. Har sökt på ASSAs hemsida och på forat.

Någon som känner till en bra sida för att lära sig detta, alt en länk till en sprängskiss?
 
Redigerat:
Tack för svaret. Så långt är jag helt och hållet med. Tänkte mest på detaljer som hur cylindern passar in i kistan, medbringare, skruvar, och andra smådetaljer. Letar vidare...
 
Hur ska man egentligen resonera med ang. godkänt lås och låsklass?

Jag bygger ut ett gästhus/förråd/teknikrum (jord-VP, hydrofor mm) i direkt anslutning inne på gården. Jag har en dörr, kista och cylinder som uppfyller klass 2 (om jag förstår det hela rätt). Visst, kan man ringa försäkringsbolaget och fråga, men jag antar att svaret är klass 3 på allt.

Vad blir konsekvenserna vid ett ev. inbrott av att ha ett endast klass 2 godklänt låssystem (t.ex. med vred på insidan, eller oval cylinder)?
 
Ditt bolag kommer troligen att säga att det skall vara låst. Inget mer, men det hänger lite på värdet man skall skydda.
Om man har ett krav och inte uppfyller kraven så kan man få nedsatt ersättning vid inbrott exempelvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.