Jag vet att det här är en väldigt svår fråga att svara på, att det beror så mycket på. Vi har en tomt på G som är rätt bergig. Eller väldigt. Vi kommer att bygga ett souterränghus där och hoppas ändå kunna utnyttja bergigheten, eventuellt låta arkitektrita för att kunna ta vara på naturens förutsättningar. Men tomten ligger innanför en annan tomt, det kommer att behöva sprängas för rör och avlopp osv. Skaftvägen behövs nog mest fyllas ut, ej sprängas.

Vad är "vanligt" att det kostar att spränga när tomten är bergig? Jag hör ju själv hur svårt det är att svara... Tänkte mig lite i runda slängar. Typ, kostar det 100 000 att spränga på en nästan plan och då 500 000 på en bergig... Typ sådär liksom.... ;) Generellt....?
 
Ibland kan det vara dyrare att planspränga pga många borrhål och laddningar.
Hur många hus ligger det inom 100 meter? Alla hus inom 50 meter skall besiktigas (upp till 75 - 100 meter om grannar kräver det). Kostnaden ligger på cirka 7000 kr/hus (om det har murstock som skall besiktigas).

Vi plansprängde för ett hus + garage på totalyta 240 kvm. Då sprängde vi även runt om på tomten för att den skulle bli plan. Vi betalade 47 000 kr för sprängning + 28 000 för grävmaskinen en vecka (1½ veckas borrning, ca 450 hål, 1 veckas sprängning).
Då är det här ett otroligt lågt pris.
47 000 + 28 000 + 21 000 (besikting)) Totalt 96 000 kr.

Du kan försöka mängda upp hur mycket du behöver spränga. Grundytan + cirka 2-3 meter runt om. Tänk ut var ni vill ha golvhöjd i botten plan. Spreja yt en nollpunkt, där ni vill ha ståplan i bottenvåningen. Sedan är det bara att räkna neråt.

40 cm grund (cellplast + betong)
20 cm makadam
60-80 cm sprängsten (avstånd ner till berget).

Då kan du räkna ut hur många kubikmeter du vill ha bortsprängt. Ett bra pris är cirka 150 kr/kubik (exl moms). Det här förutsätter ju också att du inte behöver transportera bort sprängsten, för det kostar nästan mer än själva sprängningen.
 
TAck för bra info! Det där med besiktning har jag funderat på men ingen har upplyst om. Har pratat med två husföretag... Det ligger väl två hus så nära, när jag tippar mellan tummen och pekfingret. Men är det obligatoriskt eller bara om de kräver?
 
Hej, vi fick pris på ca 240:- /m2 ca 1 meter djupt + moms. Och det var det som gällde efter oxå när det var färdigt, blev ca 100.000:- på vår tomt, (ca 450 m2 som behövde sprängas, 220 m2 i byggyta.)
Fick faktura på grävmaskinen som lastade ut berget... 27.000:-
 
Nu har vi haft två husföretag på tomten och de estimerade 4-500 000 i total kostnad. Sedan hade vi ett husföretag som tog med sig en markkille. Han sa 700 000. Han sa att det går kanske inte på det men räkna med 700 så är det inte för lågt.
SEdan tog vi dit ytterligare en markkille. Han sa också 700 "men då har jag räknat högt". Det var dock med grund.
Iiiiii. Känns lite dyrt. Så vi räknar på. Har inte tomten än, förhandlar om pris med byggaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.