Hej!

Har nyss bestämt oss för att köpa en tomt (inte skrivit på kontrakt ännu, men...). Det är tyvärr tydligen så att man på denna tomt kan vara tvungen att spränga för servisledningarna som måste ligga såpass djupt att det inte fryser.

Vet någon ungefär vad det kostar per meter? Säg att vi måste spränga oss ned en meter och kanske tilläggsisolera också.

Tack på förhand!

Marcus
 
Ringde precis en firma och kollade. Det kostar ca 1000 kr/m, plus lite extra för att få utrustningen på plats etc. Inte så farligt. Det är ju ett nytt område, så det gäller väl att spränga innan grannarna fått upp husen och på så sätt slippa jobbet med att besikta grannars hus m.m.

Tack iallafall!

Marcus
 
JAg skulle vilja säg att den stora kostanden är själva sprängningen, därefter kommer transportkostnader och grävarkostnader, det minst dyra är besiktningarna. Detta enligt mina erfarenheter. JAg har sprängt bort ca 250 kubik i förra veckan, sista lasset sten gick från tomten i söndags kväll.
Jag betalade 450 kr/kubik inkl grävare, tillkommer gör transporter och besiktningar.
Jag har fått ett fast pris på 5000 kr/ fastighet på besiktningarna.
 
Nej, det är i Luleå. Där servisledningarna kommer in är det 0,4 m till berggrunden på just den tomt vi fått.
H./Marcus
 
Det finns ingen möjlighet att pruta med flera hundra som står i kön och vill ha tomt. Vi skulle kunna välja en annan tomt med något billigare grovplanering, men läget kändes viktigast.

Det finns möjlighet att fylla upp så det är vad vi kommer att göra, men det är inte heller gratis som du säkert vet. Servisledningarna måste säkert sprängas ned vilket som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.