Hej

Jag får kommunalt vatten och avlopp om cirka ett halvår. För att ansluta kan jag köra LTA (tryckavlopp) eller självfall.

Om jag ska köra självfall måste jag i värsta fall spränga bort 1,5 meter berg (djupt) cirka 15 meter långt cirka 1-2 meter från husväggen. Jag vet inte hur mycket berg det är men det är nog en hel del.

1. Vilken teknik används för att spränga (eller vad man gör) så nära husvägg?
2. Vad kostar det på ett ungefär att "spränga" så mycket? Kanske mycket dyrare än LTA.
3. Vad skulle ni välja? Spränga och självfall eller LTA utan att behöva spränga?
 
H
Själv skulle jag ha sprängt.
Mindre drifts problem i framtiden.

Pris på sprängning beror på, tätbebyggt område hur berget ser ut osv.

Sprängde hos mig nu.
1 m djupt 10 * 10 m bredd.
Hyra av maskin som la mattor och skjutning i 4 omgångar med borrning 4000 kosta det.
 
Hallerudsbo skrev:
Själv skulle jag ha sprängt.
Mindre drifts problem i framtiden.

Pris på sprängning beror på, tätbebyggt område hur berget ser ut osv.

Sprängde hos mig nu.
1 m djupt 10 * 10 m bredd.
Hyra av maskin som la mattor och skjutning i 4 omgångar med borrning 4000 kosta det.
Självfall är förstahandsvalet om inte sprängning är mycket dyrare.
En LTA kostar runt 100 000 skulle jag tro. Frågan är om det går att spränga för mindre än det.

Eftersom det är precis vid husväggen berget ska bort antar jag att man måste använda någon speciell (dyr) teknik för att inte skada huset.
 
Självfall är ju alltid mest underhållsfritt, sedan o spränga så nära hus blir mycket dyrt, om du skulle kunna flytta ut rörgraven till en 3-5m från vägg blir de lättare att genomföra utan att förspräcka berget, dock fortfarande rätt dyrt.
Så beroende på förutsättningar säkert mellan 1500-3000kr/m sen tillkommer ju grävmaskin transport o fyllnadsmassor, besiktning av fastigheter,

En slang o lite isolering +värmekabel möjligen blir ju billigare om du inte måste köpa pump o sp3änga ner den med,

Kanske hjälper de lite :)
 
Kaboff skrev:
Självfall är ju alltid mest underhållsfritt, sedan o spränga så nära hus blir mycket dyrt, om du skulle kunna flytta ut rörgraven till en 3-5m från vägg blir de lättare att genomföra utan att förspräcka berget, dock fortfarande rätt dyrt.
Så beroende på förutsättningar säkert mellan 1500-3000kr/m sen tillkommer ju grävmaskin transport o fyllnadsmassor, besiktning av fastigheter,

En slang o lite isolering +värmekabel möjligen blir ju billigare om du inte måste köpa pump o sp3änga ner den med,

Kanske hjälper de lite :)
Kollade lite mer noga. Det är 18 m som ev. måste sprängas 2 m djupt. Det kan ju vara en del jord men det vet jag inte förrän vi börjat gräva. Jag kan lägga rören 6 m från huset men 1 m från garageväggen. Gör det sprängningen lättare (billigare)?
 
H
En som kan spränga klarar det.
Sprängde en grav för dränering förra året.
1 m från huset och 15 m ut.
Vi började längst ut och jobbade oss in.
Ligger på landet så sparade pengar där.
Sen så sprängde vi lite och sakta tills vi var vid huset gick kanon.
 
Allt går att spränga, de är plånboken som avgör, helt övertygad om att 100k för en lya blir billigare, men sämre
 
buspojken skrev:
Allt går att spränga, de är plånboken som avgör, helt övertygad om att 100k för en lya blir billigare, men sämre
Jo men kostar det 1 Msek att spränga kör jag hellre LTA. Kostar det 150 000 att spränga vill jag hellre spränga.
 
Låter som du ska spränga då :) ta in offerter! :)
 
Kaboff skrev:
Låter som du ska spränga då :) ta in offerter! :)
Jag har ingen aning om vad sprängning nära hus kostar. Är det överhuvdtaget ett realistiskt alternativ kostnadsmässigt? Jag skulle verkligen vilja slippa LTA men inte om det kostar 800 000 mer.....

Om det bara är att glömma är det bara att bita i det sura äpplet.
 
Du borde klara dig på 150000 för själva jobbet utan problem men de är besiktningen som kan dra iväg,
 
Man kan spräcka hydrauliskt också. Byggde ut huset för några år sedan och det var berg alldeles intill befintliga huset, cirka 10cm från huset på närmsta stället. Istället för att spränga så borrade firman en massa hål och använde en hydraulisk maskin som spräckte loss berget utan att använda någon dynamit. (Ingen snigamit heller.)
 
Är du i närheten av grannar? Om det finns grannhus inom 50m radie (har jag för mig) behöver du i så fall besiktiga deras hus före och efter sprängningen. Men nu låter det som om du kanske bor mer lantligt..
 
jenpa skrev:
Är du i närheten av grannar? Om det finns grannhus inom 50m radie (har jag för mig) behöver du i så fall besiktiga deras hus före och efter sprängningen. Men nu låter det som om du kanske bor mer lantligt..
Närmaste grannen är i alla fall 100 m bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.