Hej
Jag skall ta bort lite berg för att ge plats åt en utbyggnad av ett förråd. För detta tänkte jag använda snigamit.

Hur skulle ni, som kan detta med snigamit, borra för att ta bort berget ner till strax under den gröna trallen med berget. Det jag funderar på antal hål och dess placering samt eventuell lutning/vinkel på hålen. Jag har hyrt en Cobra med 34 mm stift som jag tänkte använda för borrningen.

Höjdskillnaden är ca 30 cm. Sträckan från vägg (där kranarna på slangen sitter) till ovansidan på berget är ca 150 cm.
 
  • Bild på berggrund intill en trätrall och slangenheten för ett borrverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en bergig yta nära en trädäck med synliga slangar och en vattensamling på berget intill husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Berg nära byggnad och trätrall med borrutrustning och slangar som förberedelse för bergsprängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, du bör borra så expansionen sker mot en öppen yta, då kommer berget att ha lättast för att spricka mot den öppna ytan.
Angående borrningen bör det stå på produktbeskrivningen hur tätt du behöver borra med tanke på borrdiametern, här är en länk https://issuu.com/874613/docs/bendof_katalog_2015_ls/24
Hade jag varit du hade jag borrat i linje med väggen och lutat hålen så "snigeldynamiten" kan lyfta berget uppåt/framåt, men släpp en bit på en knapp halvmeter ifrån husen och borra dessa efter du fått hål på resterande, annars kan det lyfta in under huset eller vad det är som står intill.
Borrar du dessa efteråt så kan berget flytta sig på två håll och du slipper mkt av inspänningen i berget då det går mot två fria ytor.
Lycka till!! // Mikael
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
En bra tumregel för hålavstånd är 10 x D där D är håldiametern. I övrigt såger jag som Mikael ovan, se till att spräcka mot en fri yta. Den delen av berget som är närmast det vattenfyllda hålet ser redan "sprickig" ut, sådana partier är ofta svåra att ta med snigeldynamit eftersom trycket försvinner i sprickorna. Däremot är de ofta tacksamma att ta med bilmaskin. Har du fått med någon bilmejsel till Cobran?
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
M Mikael Huldtén skrev:
Hej, du bör borra så expansionen sker mot en öppen yta, då kommer berget att ha lättast för att spricka mot den öppna ytan.
Angående borrningen bör det stå på produktbeskrivningen hur tätt du behöver borra med tanke på borrdiametern, här är en länk [länk]
Hade jag varit du hade jag borrat i linje med väggen och lutat hålen så "snigeldynamiten" kan lyfta berget uppåt/framåt, men släpp en bit på en knapp halvmeter ifrån husen och borra dessa efter du fått hål på resterande, annars kan det lyfta in under huset eller vad det är som står intill.
Borrar du dessa efteråt så kan berget flytta sig på två håll och du slipper mkt av inspänningen i berget då det går mot två fria ytor.
Lycka till!! // Mikael
Hej
Tack för svaret. Låter rimligt tycker jag. Det kör jag på. Ska bli spännande att se resultatet.
 
  • Gilla
Mikael Huldtén
  • Laddar…
För att stoppa sprickor kan man borra en rad hål utan att fylla dem. Tex längs med husväggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En bra tumregel för hålavstånd är 10 x D där D är håldiametern. I övrigt såger jag som Mikael ovan, se till att spräcka mot en fri yta. Den delen av berget som är närmast det vattenfyllda hålet ser redan "sprickig" ut, sådana partier är ofta svåra att ta med snigeldynamit eftersom trycket försvinner i sprickorna. Däremot är de ofta tacksamma att ta med bilmaskin. Har du fått med någon bilmejsel till Cobran?
Hej
Ja, men nu är den tillbakalämnad. Tänkte inte på att testa billfunktionen där. Däremot gjorde jag några i närheten av sprickorna för att det kanske skulle underlätta spräckningen ovanför. Tack för svaret.
 
D Daniel 109 skrev:
För att stoppa sprickor kan man borra en rad hål utan att fylla dem. Tex längs med husväggen.
Jätteintressant. Bra att tänka på. Har faktiskt ett par hål som skulle kunna fungera som "stopp"
 
@Järnet Hur gick det med detta? Ska själv spräcka berg nära huset, så jag är nyfiken på hur det gick för dig :)
 
Hej
Det gick förvånansvärt bra. :) Dock blev delarna ganska stora. Jag borrade med en Cobra 40 cm i bergsklacken och 60 cm i stenen. jag bifogar några bilder.

När jag gjorde detta var det ganska kallt ute. Mellan ca +1 och +11 grader. Det gjorde att det tog lite tid (ca 4 dagar). Gissar att det går snabbare om det är varmare ute.
 
  • En bergsklack med borrade hål och kablar nära en röd trästruktur och gångstig, indikerar ett pågående byggprojekt i kyligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med flera borrade hål av olika djup och bredvid en person i arbetsskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med borrade hål och sprickbildning, träplanka och staket i bakgrunden, verktyg till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten som har delats med borrat hål längs mitten, omgiven av mindre stenar och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora borrande stenblock i gräs med synliga borrspår, omgivna av mossig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora stenblock delade med borr, nära en träkonstruktion och verktyg, utomhus i kallt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.