Jag har eternitplattor på mitt tak och dom är självklart inte purfärska då dom utsatts för väder och vind i mer än 50 år.
Undertaket och läkt är ganska nyligen bytt så det är fräscht det är bara själva plattorna som är återanvända.

Nu har jag beställt solceller som ska installeras och börjat noja att hantverkarna kommer att spräcka plattor.
Problemet är att det inte går att se om en platta är spräckt eller inte utan det märker man endast då det sker eftersom plattan håller ihop.

Men vad händer om ett gäng år?

Självklart kommer jag be hantverkarna att vara lätta på foten men är ändå otrolig för långsiktiga konsekvenser. Vad säger ni, ska jag vara orolig eller håller en spräckt platta ihop?
En spräckt platta ligger trots allt skyddad under solcellerna och delvis av plattan ovanför.
 
  • Gammalt eternittak med synbart slitage och mossa, risk för sprickbildning vid solcellsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora frågan är hur hantverkarna har tänkt fästa bärverket mm för solcellerna?
Har hantverkaren tillstånd att bearbeta asbest?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den stora frågan är hur hantverkarna har tänkt fästa bärverket mm för solcellerna?
Har hantverkaren tillstånd att bearbeta asbest?
Dom använder stockskruv enl tillverkares anvisning och ja dom är certifierade, så där är jag lugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.