Tjena! Jag har några brutala stenbumlingar som behöver tas bort. Nån nämnde att det finns nåt pulver (?) som man typ kan göra nåt med, så stenarna spricker. Nån som känner till detta?

Annan fråga: Att lägga ut markplast är tydligen en känslig fråga. En del säger att den ska ligga 30 cm från grundmuren, nån annan säger att mååååste ligga dikt an. Hoppas nån av er kan detta. Tacksam för svar.
 
Det måste väl vara "snigel-dynamit" du menar. Har aldrig använt det själv, men funkar nog fint till att spräcka storstenen med!
 
Finns kemikaler som spräcker vet dock inte vad det heter.
Sedan finns en teknik där man borrar fyller med vatten lägger i en liten "hagelpatron" och så drar man i snöret och poff.... så har man två stenar...finns säkert och hyra på maskinuthyrning.
 
Snigeldynamit hittar du här
http://www.finjabemix.se/
En manligare variant är spräckkilar och slägga alternativt en motoriserad spräckkil kallad hulken.
Alternativt paratar du med en bergsprängare då sprängning av luftsten ej kräver besiktning av närliggande fastigheter
 
En billigare variant är att samla ihop en massa ris och grenar att lägga på stenen. Tutta på och låt det brinna. Sedan öser/spolar du på vatten och häpnar över resultatet. ;)
 
Snigeldynamit är lätt att jobba med. det finns olika fabrikat med olika sprängkraft. kolla vilken som kräver minst antal hål. man vill INTE borra fler hål än man behöver.
En tumregel är 10 gånger håldiametern i avstånd mellan hålen
helst över +10grader i materialet du ska spräcka.
går inte att blanda utan elblandare..
 
Är det mycket sten att spräcka kan jag varmt rekommendera sirbo's förslag; en Hulk. Snabbt, enkelt men tungt.

Då ser du dessutom på en gång om stenen blev spräckt som du ville och behöver inte vänta "över natten" på snigeldynamitens resultat.
 
Tjena! Immobils tips verkar oerhört intressant.. Det ska jag nog testa först. Gäller det storlekar med diameter på ca en halvmeter?

Nån som hade kommentarer gällande markplasten? Jag jobbar ständig natt, så jag kan bara kolla forumet här kvällar och nätter.

Tacksam för svaren som vanligt.
 
Är Demex extremt känsligt att blanda? Jag tycker det är svårt att få till det med den mängd vatten som angavs så jag tog lite till, dock verkar det tyvärr som det tog bort effekten eller tar det bara längre tid?
Ska jag vänta nån dag till eller är det bara försöka blanda nytt?
 
det är roligare när det smäller ;) http://www.youtube.com/watch?v=lhByvZgS69g vet att det finns små dynamit laddningar gjorda för småsten och såm man inte behöver licens för men vet inte vad dessa heter.
 
Detta funkar alldeles utmärkt,, http://www.stensprackaren.com/ jag fick spräckt en sten i klassen 100-200 kg varav hälften var i marken. Kompisen som skötte grejorna hade inte berättat för mig vilken kraft det blev utav det "pyttelilla" skottet. Man bör ha absolut minst de säkerhetsavstånd som tillverkaren anger. En 30-50 kg stor sten "hoppade" iväg 2-3 meter!
 
bebben skrev:
Detta funkar alldeles utmärkt,, [länk] jag fick spräckt en sten i klassen 100-200 kg varav hälften var i marken. Kompisen som skötte grejorna hade inte berättat för mig vilken kraft det blev utav det "pyttelilla" skottet. Man bör ha absolut minst de säkerhetsavstånd som tillverkaren anger. En 30-50 kg stor sten "hoppade" iväg 2-3 meter!
Vad kostar denna utrustning? Kan användas i trånga utrymmen står det. Om man använder den vid husväggen vill man ju inte att stenarna hoppar 2-3 meter.
 
Jag har sett apparaten på
http://www.ptools.se/Stensprackning1.htm
och där kostar den 12.800:- plus moms och då får man med en täckmatta o en större duk.
skotten kostar 33:- plus moms (om man köpt utrustningen) och det verkar som om man behöver 1-3skott per hål ungefär.

Jag behöver själv spränga bort 10kubik nära mitt eget hus och funderar på att köpa en sådan.
Att hyra kostar 405:-/dag plus moms men skotten kostar då 50:- plus moms.
I mitt fall behövs kanske 50 hål, alltså 150skott.
För mig kostar det alltså 11´ att hyra en helg (inkl 150 skott) alternativt 22´ att köpa (ink 150 skott). Jag funderar på att köpa den och sen sälja några tusen billigare när jag är klar. Blir nog billigare än att hyra....
 
varför inte borra några hål och klyvaupp stenen med kilar? skulle alldrig i livet dra iväg några laddningar alldeles intill huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.