Vi har hantverkare hemma som är i full färd med att renovera badrummet. Vi har gjort som så att jag gör lite jobb där jag kan för att hålla ner totalkostnaden. T.ex. rev jag allt gammalt ner till råspont och golvbjälkar.

En annan del är att jag ska montera inredning, lampor och duschdörrar själv när hantverkarna är klara. Men nu tvivlar min fru på att jag kan borra i kakel utan spräcka massa kakelplattor.

Hur lätt/svårt är det att spräcka en kakelplatta med ett kakelborr på en vanlig skruvdragare?

/I-fråga-satt
 
Så svårt är det inte att borra i normaltjock kakelplatta med lämplig kakelborr och en maskin UTAN slag.

Du kan väl visa din fru att du klarar det genom att provborra i en överbliven platta som du kan kasta sedan.
 
Tala du om för din fru att om kaklet spricker så är det plattsättaren det är fel på och inte du som gör fel (om du beter dig vettigt vill säga
Om kakélplattan bara har fäste i massan bakom å inte "hänger i luften" så spricker den inte Prova att lägga en kakelplatta med halva utanför underlaget och borra i den hängande halvan Det går inte vidare
 
Fårm an fråga hur många kronor du tänkt tjäna på det?

Kan väl inte ta lång tid med en hantverkare som har rätta verktyg att göra detta! Kasnke skulel du vara med som hantlangare och hjälpa till och hålla!!
 
Tänk på att köra på låga varv och kyla av borren ibland. Det är inte så svårt om man som tidigare talare säger har ordentligt underarbete. Till och med jag klarade av det.
Det kan vara skillnad på plattor och hur svåra dom är att komma igenom, är det hårt som f*n ja då får man ha tålamod och många borrar...
 
JKPK_peter skrev:
Fårm an fråga hur många kronor du tänkt tjäna på det?

Kan väl inte ta lång tid med en hantverkare som har rätta verktyg att göra detta! Kasnke skulel du vara med som hantlangare och hjälpa till och hålla!!
Tja, jag vet inte vad det tar i tid. 4 lampor, 1 duschhörna med två dörrar, 1 komod. En halv dag = 4 x 500 = 2000 plus förlorad arbetsinkomst för egen del.

Ska vi ringa hantverkar sen när vi bestämt vilken skithuspappershåller vi ska ha? Dem kommer att skratta ihjäl sig...
 
Du gör helt rätt som kompletterar själv, hanverkarna har ändå inget vattpass ;)

Just såna saker som att sätta smådetaljer rätt och rakt kan vara pricken över i och inte det här so man irriterar sig på i sitt nya fina badrum dessutom får man känslan att man gjort en del själv´.
 
Jag köpte kakelborr på Biltema.
Artnr: 19-2087
Pris: 109:-

Körde med min vanliga skruvdragare, lååååångsamt. Körde på lite vatten med en sprayflaska mellan varven. Funkade utmärkt tycker jag.
 
Kör tvärtom på lite högre varv och doppar borren i vatten med täta mellanrum (borrar i 3-4 sekunder sedan doppar jag - börjar det ryka doppar jag oftare). Har inte märkt några nackdelar med det och det går bra mycket fortare än att borra i snigelfart.

Körde med lågvarv i början med det gick ju så olidligt långsamt. Och eftersom ingen lyckats övertyga mig om att risken skulle vara större för sprickor vid höga varv så ... :)
 
Redigerat:
Om du kör med biltemas borrar, så är de såpass billiga att du kan köra på full fart, kyl dem med vatten om det blir för varmt, ett kit sådana räcker till 2-3 badrum för mig, och jag är inte rädd om dem.

Någon platta har jag aldrig lyckats spräcka vid borrning,
En gång när jag drog fast ett tvättfat så har jag spräckt en platta, men det berodde som tidigare nämnt, på att det inte var fix under hela plattan..
Tvättfat och toaletter har jag däremot spräckt en del, men det var antagligen inte mitt fel det heller..
 
För många år sedan läste jag ett tips om att man skall kyla borren med lacknafta. Lacknafta smörjer tydlligen lite också.
 
hempularen skrev:
För många år sedan läste jag ett tips om att man skall kyla borren med lacknafta. Lacknafta smörjer tydlligen lite också.

Hmmm.....doppa något som kan vara så varmt att stålet avhärdas i lacknafta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lacknafta

"vicken jävla smäll" :)
 
Kan du inte låta frun göra det istället? :)
 
Sätt maskeringstejp över hålet där du ska borra.
Borra sakta med en kakelborr.
Glöm inte silicon i hålet innan du skruvar fast det du ska sätta upp.

Lycka till !
 
Gör jobbet själv och köp sen en FIN present till frun för pengarna du sparar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.