Hej,
sen jag bytte dimmer i badrummet så slocknar alla 4 takspottar några sekunder efter tändning. Jag bytte från en ELKO 20-350VA trafo (som var trasig) till en ELKO 20-315VA trafo. Det verkar inte spela någon roll hur justerskruven är ställd.
Tips?
/m
 
Vad är det för spottar, 12 eller 230 V?
LED, Halogen?
Total effekt?
Finns det ett drivdon (trafo)? Modell?
Modell på gamla o nya dimmern?
Troligen är gamla o nya dimmern av olika typ.
 
Det kan bero på vilken typ av transformator som du har. Den nya dimmern är för glödjus och elektroniska transformatorer. Du har troligtvis en järnkärnetransformator.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja de två dimmrarna är av rakt motsatt typ.
 
Men det har endast betydelse om lasten är känslig för en viss typ...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för hjälpen.
Det verkar vara halogen. Jag har försökt men är osäker på hur man öppnar spotarna, risken är att något går sönder när jag försöker så det spar jag helst till jag måste byta lampa :)
Hur ser man om det är en järnkärnetransformator? Den gamla ser ut så här:
dimmer.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya är den här:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-8688#moreinfo

Så jag antar att jag köpt fel dimmer alltså?
/m
 
Det ser så ut tyvärr.
Den gamla är till för konventionella järnkärnetransformatorer vilket anges lite halv(o)tydligt nere till vänster. Det är alltså en dimmer som reglerar i framkant på sinuskurvan.
Den nya är gjord för elektroniska drivdon, den reglerar i bakkant på sinuskurvan.

För dimring av 230 V glödljus, inkl 230 V halogen, spelar typ av dimmer ingen roll. Så det verkar som om du har en transformator gömd någonstans, en konventionell järnkärnetransformator.

Dimmern kopplar ifrån därför att den tycker inte den pallar med belastningen. Det är lite oklart ifall den verkligen känner av att det är fel typ av transformator, kanske. Det kan också vara den totala effekten som är för hög, men då skulle du i så fall ha 4 spottar på 100 W styck...

Men om vi tror att det är fel typ av dimmer så skulle denna passa bättre:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-4347
 
Jag bytte dimmer till den rekommenderade och nu funkar det.
Tusen tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att du kollade så att säkringen var hel i den första dimmern innan du började byta? Har nog bytt ett 30tal dimmers från Eljo och Elko som helt enkelt bara ger upp. Eller knappen som börjar glappa. En gav upp på 3 veckor!
 
Jag kollade inte säkringen, mest för att den långsamt blev sämre för att till slut ge upp helt, så jag antog att det var något mekaniskt fel på insidan...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.