Hej,
sen jag bytte dimmer i badrummet så slocknar alla 4 takspottar några sekunder efter tändning. Jag bytte från en ELKO 20-350VA trafo (som var trasig) till en ELKO 20-315VA trafo. Det verkar inte spela någon roll hur justerskruven är ställd.
Tips?
/m
sen jag bytte dimmer i badrummet så slocknar alla 4 takspottar några sekunder efter tändning. Jag bytte från en ELKO 20-350VA trafo (som var trasig) till en ELKO 20-315VA trafo. Det verkar inte spela någon roll hur justerskruven är ställd.
Tips?
/m
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Vad är det för spottar, 12 eller 230 V?
LED, Halogen?
Total effekt?
Finns det ett drivdon (trafo)? Modell?
Modell på gamla o nya dimmern?
Troligen är gamla o nya dimmern av olika typ.
LED, Halogen?
Total effekt?
Finns det ett drivdon (trafo)? Modell?
Modell på gamla o nya dimmern?
Troligen är gamla o nya dimmern av olika typ.
Moderator
· Stockholm
· 52 003 inlägg
Ja de två dimmrarna är av rakt motsatt typ.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Men det har endast betydelse om lasten är känslig för en viss typ...
Tack för hjälpen.
Det verkar vara halogen. Jag har försökt men är osäker på hur man öppnar spotarna, risken är att något går sönder när jag försöker så det spar jag helst till jag måste byta lampa
Hur ser man om det är en järnkärnetransformator? Den gamla ser ut så här:
Den nya är den här:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-8688#moreinfo
Så jag antar att jag köpt fel dimmer alltså?
/m
Det verkar vara halogen. Jag har försökt men är osäker på hur man öppnar spotarna, risken är att något går sönder när jag försöker så det spar jag helst till jag måste byta lampa
Hur ser man om det är en järnkärnetransformator? Den gamla ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya är den här:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-8688#moreinfo
Så jag antar att jag köpt fel dimmer alltså?
/m
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 086 inlägg
Det ser så ut tyvärr.
Den gamla är till för konventionella järnkärnetransformatorer vilket anges lite halv(o)tydligt nere till vänster. Det är alltså en dimmer som reglerar i framkant på sinuskurvan.
Den nya är gjord för elektroniska drivdon, den reglerar i bakkant på sinuskurvan.
För dimring av 230 V glödljus, inkl 230 V halogen, spelar typ av dimmer ingen roll. Så det verkar som om du har en transformator gömd någonstans, en konventionell järnkärnetransformator.
Dimmern kopplar ifrån därför att den tycker inte den pallar med belastningen. Det är lite oklart ifall den verkligen känner av att det är fel typ av transformator, kanske. Det kan också vara den totala effekten som är för hög, men då skulle du i så fall ha 4 spottar på 100 W styck...
Men om vi tror att det är fel typ av dimmer så skulle denna passa bättre:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-4347
Den gamla är till för konventionella järnkärnetransformatorer vilket anges lite halv(o)tydligt nere till vänster. Det är alltså en dimmer som reglerar i framkant på sinuskurvan.
Den nya är gjord för elektroniska drivdon, den reglerar i bakkant på sinuskurvan.
För dimring av 230 V glödljus, inkl 230 V halogen, spelar typ av dimmer ingen roll. Så det verkar som om du har en transformator gömd någonstans, en konventionell järnkärnetransformator.
Dimmern kopplar ifrån därför att den tycker inte den pallar med belastningen. Det är lite oklart ifall den verkligen känner av att det är fel typ av transformator, kanske. Det kan också vara den totala effekten som är för hög, men då skulle du i så fall ha 4 spottar på 100 W styck...
Men om vi tror att det är fel typ av dimmer så skulle denna passa bättre:
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-4347
Jag bytte dimmer till den rekommenderade och nu funkar det.
Tusen tack för all hjälp!
Tusen tack för all hjälp!
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jag antar att du kollade så att säkringen var hel i den första dimmern innan du började byta? Har nog bytt ett 30tal dimmers från Eljo och Elko som helt enkelt bara ger upp. Eller knappen som börjar glappa. En gav upp på 3 veckor!
Jag kollade inte säkringen, mest för att den långsamt blev sämre för att till slut ge upp helt, så jag antog att det var något mekaniskt fel på insidan...