A
Hej

Jag har 5 spottar hidealite 1202 multi seriekopplade till ett drivdon hidelite jolly Maxi. Problemet är att spottarna inte slocknar helt i släckt läge. De styrs av en fjäderbelastad strömbrytare. Kan man behöva koppla till en bottenbelastning och i så fall var? Eller är drivdonet felaktigt? Eller går min nivån utifrån drivdonet att justera ned?

Drivdonet har konstant matning och styrs med en impuls från strömbrytaren.

Mvh Hasse
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Det borde fungera. Ska inte behövas någon bottenlast. Med släckt antar jag du menar släck och inte neddimmat till min. Du kanske kan försöka isolera felet genom att koppla bort spänningen enbart till drivdonet för att se om felet kan ligga i "överhörning" från andra ledningar. Men om sekundärledningarna inte ligger i närheten av andra 230 V-ledningar ska det inte kunna ske. Du kan också prova 1-10V-styrning lite provisoriskt. Allt detta för att kunna säga ifall drivdonet är dåligt och behöver reklameras.
 
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
A
Ja släckt med strömbrytare med fjäder styrd via pushingången på drivdonet. Spänningen ut till spottarna ska väl då var 0 volt från drivdonet?
 
Att mäta är att veta. Mät spänningen på utgången från ditt drivdon.
Hur ligger kablarna till dina spottar? Ibland kan det induceras en liten spänning om kablarna löper parallellt med nätspänningsförande ledare.
 
Eftersom de lyser svagt går det en ström och man kan därmed mäta en spänning på utgången på drivdonet. Knäckfrågan är om drivdonet läcker eller om det handlar om induktiv eller kapacitiv koppling. Det går att reda ut med lite prov.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eftersom de lyser svagt går det en ström och man kan därmed mäta en spänning på utgången på drivdonet. Knäckfrågan är om drivdonet läcker eller om det handlar om induktiv eller kapacitiv koppling. Det går att reda ut med lite prov.

Osäker men visst är det en pwm modulerad signal, d.v.s växelspånning?
 
A
Det knepiga är att det är bara i en av 5 seriekopplade som detta uppstår.
 
Att endast en av fem seriekopplade lampor lyser svagt är ju en viktig uppgift som borde varit med från början. Det kräver lite nytänk till troliga orsaker. Det kan t.ex tyda på att den lampan är extra känslig för läckströmmar. Men det är egentligen nog med teorier nu. Dags för lite felsökning, mätning och provning.
 
  • Gilla
Noke och 1 till
  • Laddar…
A
Nu när det är helt mörkt visade det sig att alla 5 lyser men med olika styrka , misstänker fel i drivdonet.
 
A
När jag kopplade ur drivdonet så försvann problemet, således läckström från det .
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Tranisentskydd var lösningen
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.