Sitter och funderar över hur jag ska göra för att få rätt antal spottar i taket. Räcker det att jag beräknar arean som en spot med x graders spridningsvinkel ger eller måste jag ta hänsyn till eventuella "mörka ringar" som uppstår i ljusbilden? Någon som vet vad som är en lagom effekt på 230V spots? Vi har 2.40 i tak där det är aktuellt med spots.

Några ljusa idéer? ;)

/Martin
 
På en yta av ca 50 kvm har vi 20 spottar, men då ska jag tillägga att det är ryggåstak med 3,6 i höjd så effekten kanske ser annorlunda ut i 2,4....

Mörka ringar - ja visst......snyggt - ja visst......Välj justerbara spottar så kan du styra det där lite, men lite skuggigt är nog bara snyggt!

Våra spottar är på 50 W, men med en dimmer blir det mycket effektfullt........
 
Wow 1000 W lampor i ryggåstaket. Låt dem stå tända året runt så räntar hushållselen till med en sisådär 8-9000 kWh.

Fyfan vad grymt !!!!

Snyggt hus förresten.
 
Apropå spottar i ryggåstak.........
Vår elektriker tyckte att det inte var att rekomendera att sätta invändiga spottar i ryggåstak.

Han menade att det var stor risk för kondens i hinkarna som blir rätt varma, eftersom dessa är ganska höga och det blir för lite isolering bakom.

Detta skulle kunna leda till att det börjar droppa vatten... inte kul!

Till saken hör att vi skall ha 40 isolering i taket, så det torde bli i alla fall 20 cm kvar ovanför hinken. Men det skulle inte räcka menade han. ???

Någon som hört ngt liknande??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.