Man kan ju köpa själva hållaren till en spott ganska billigt sen köpa led spottar och sätta i och då är den utbytbara ledspotten ganska billig också. 40kr på ikea för 6w led spottar.

Sen kan man ju köpa dyra hidealite spottar för flera hundra kronor och går dom sönder så byter man ut allt antar jag för allt är inbyggt i samma del så vad är skillnaden?

Sen undrar jag en sak till ang transformatorer om man har en spotthållare så köper man billiga led spottar och sätter i och behöver ingen transformator men köper man dyra spottar så har man också dyra transformatorer.

Vilken lösning blir bäst när man bygger nytt och ska ha ca 50-60st totalt i olika rum
 
Ljuskällan i en spot med ex. inbyggd COB-LED (Chip on Board) blir mindre än om du ska ha armatur+LED med ex GU10-fäste. Så det går att få snyggare och mindre armaturer med en sådan lösning.

LED-drivare kan finnas inbyggd och som extern drivenhet. Med externa drivenheter kan du parallellkoppla flera drivenheter mot samma strömbrytare och då styra och dimma en drös med spottar.
 
E etompau skrev:
Ljuskällan i en spot med ex. inbyggd COB-LED (Chip on Board) blir mindre än om du ska ha armatur+LED med ex GU10-fäste. Så det går att få snyggare och mindre armaturer med en sådan lösning.

LED-drivare kan finnas inbyggd och som extern drivenhet. Med externa drivenheter kan du parallellkoppla flera drivenheter mot samma strömbrytare och då styra och dimma en drös med spottar.
Okej så skillnaden blir så att en spott med Gu10 fäste blir större men det behöver ju inte bli en nackdel om sen spottarna som sitter i kostar 40kr st så vilken är den billigaste led spotten som lyser bra och ser bra ut? Har hört att Malmberg har prisvärda men finns ju hur mkt som helst.
 
Hur gör du när en led går sönder som inte är utbyttbar går sönder? Har du kollat hur länge de garanterar de finns på marknaden? Eftersom det inte finns någon standard på utseende så blir det klart intressant när du skall ersätta alla 40-50st för du inte får tag i lika.
 
B larry78 skrev:
Hur gör du när en led går sönder som inte är utbyttbar går sönder? Har du kollat hur länge de garanterar de finns på marknaden? Eftersom det inte finns någon standard på utseende så blir det klart intressant när du skall ersätta alla 40-50st för du inte får tag i lika.
Det har jag inte tänkt på. Då låter det ju lite som att det blir bättre att sattsa på en spotthållare och köpa billiga ledspottar att sätta i för dom spottarna kostar ju som sagt 40kr st på ikea
 
Vad menar du med "spott med Gu10 fäste"? Är det en sådan rund platta som man sätter i stifthållare Gu10? Jag är ganska tveksam mot dessa för de Gu10-lampor jag hade hittils har alltid fått kontaktproblem och slocknat. Jag skulle ta integrerade spottar alla gångar. Klart att det kostar. Men du kommer ju att installera riktiga glasfönster och ingen byggplast, eller?
 
Gu10 brukar inte glapp, den har ordentliga stift som man vrider in i sockeln. Gu4 och g4 däremot. En fördyrande faktor med gu10 är eventuellt att du behöver skyddslådor runt spottarna, vilket inte behövs med många led.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.