Imorgon hade jag tänkt borra hål för spotlights och drabbades av lite beslutsångest så här i sista minuten. I bilden kan ni se hur vi hade tänkt placera spottarna. De är hyfsat ljusstarka på 590 lumen så jag tror att det blir ljust nog. Men vad säger ni om placeringen?

Rummet är 5,5 x 3,1 meter så nu sitter spottarna ca 1,10m från varandra.

Blir det vettigt så som vi har tänkt att placera dem? Bör vi göra något annorlunda?
Handritad planritning av ett rum med föreslagen placering för spotlights, möbler och fönster markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av ett rum med planerad placering av spotlights, möbler och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De två spottar som är närmast DM resp. diskhon känns som lite knepigt placerade för de kommer väl i stort sett att lysa upp ovansidan av huvudet på de personer som står där och dels så bidrar det inte till allmän- eller arbetsljus och dels kan personerna se lite konstiga ut. Om det är överskåp hela den väggen med arbetsbelysning under skulle jag flytta de två spottarna nedåt i ritningen.

Har du sett Hide-a-lites guide för ljussättning?
https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
 
Tack för tipsen.
Jag trodde att vi hade läst alla guider om att placera spottar som fanns men vi hade tydligen missat Hide-a-lites. Deras guide fick oss att pausa monteringen och tänka om lite.

Vi har gjort en ny skiss som jag hoppas på lite mer feedback kring. Tanken nu är att de små spottar som vi har ritat in närmast arbetsbänken och högskåpen. Ska vara riktade in mot skåpen. Dels för att ljusa upp ytan men också för att ge lite ljus in i skåpen. De stora spottarna blir lite ljusstarkare och syftar till att belysa golvet och rummet i allmänhet. Det värsta som vi ser just nu är att det känns som att taket är tapetserat med lampor.

Har ni mer tips, råd och åsikter så ös på med dem.
Handritad skiss av kökslayout med markerade positioner för spotlights nära arbetsbänk och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget över matbordet? Jag har just gort mitt kök. Jag lade vikt på att ha spottarna över arbetsytorna (inga överskåp). Jag har installerat olika kretsar, totalt 7 spottar, rummet är lite mindre än ditt. Belysning mot golvet sket jag i.
 
Över köksbordet hamnar en klassisk bordslampa så den är inte inritad.
På den långa arbetsbänken med spis och diskho kommer det överskåp så det blir belysning under dem. På den vinkel som sticker ut framför fönstret ska vi sätta 3 spottar som bygger ner lite för att de ska skilja sig lite från de övriga. Dessa har vi tänkt där.
 
BirgitS
Janus82 Janus82 skrev:
Det värsta som vi ser just nu är att det känns som att taket är tapetserat med lampor.
Vet inte hur ljusstarka de små spottarna är men kan det räcka med 1 rad med 3 av de större spottarna i stället för 2?
Spottarna över de högra skåpen kommer ju att lysa ner på golvet också så det kan väl räcka med tre spottar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.