Hejsan!

Första inlägget här på forumet! Härligt att se att det finns så mycket hjälp från kunniga personer här :)


Först o främst så är jag helt nybörjare när det kommer till allt om bygg. Jag har inte hållt på med det alls. Men man måste börja någonstans!

Här är mitt problem: Jag och sambon har köpt våran första lägenhet ihop. Vi tycker om teknik och vill ha Philips HUE spottar i taket i dom rummen som har spottar idag vilket är hallen och badrummet.

Dock så är det inte GU10 spottar i taket i dagsläget vilket är ett måste för HUE spottarna. Jag har bytt ut alla i hallen utan några konstigheter ( det är alltså downlight spottar ).

däremot så stötte jag på ett problem i badrummet. Där är det inte tillräckligt djupt för att kunna få in armaturen. Jag har ungefär 8cm djup att spela med vilket inte räcker. Så min fråga är, vad har jag för alternativ? Ska man förlänga hålet på något sätt så armaturen hänger ut lite eller vad bör jag göra? Jag har googlat runt lite och hittar ingen armatur som inte är lika djup så vet inte hur jag går vidare.

Är tacksam för alla tips och råd!
 
Sänk taket.
 
E elmont skrev:
Sänk taket.
Är detta något en okunnig person kan göra? Känner att det ligger som sista lösningen kanske? Eller vad tror du?
 
Är man okunnig så kan man skaffa sig kunskap eller köpa in den. Utan att veta hur det ser ut hos just dig så kan jag tänka mig att man kan regla ner det befintliga taket så mycket som behövs samt öppna upp det befintliga taket så mycket att man lätt kommer åt den nuvarande anläggningen. Finns det kopplingspunkter/dosor i taket kan man sätta hilalucka så att man senare kan komma åt och arbeta i "dosan".
 
E elmont skrev:
Är man okunnig så kan man skaffa sig kunskap eller köpa in den. Utan att veta hur det ser ut hos just dig så kan jag tänka mig att man kan regla ner det befintliga taket så mycket som behövs samt öppna upp det befintliga taket så mycket att man lätt kommer åt den nuvarande anläggningen. Finns det kopplingspunkter/dosor i taket kan man sätta hilalucka så att man senare kan komma åt och arbeta i "dosan".

Jag förstår, jag bor i lägenhet idag (78kvm) och badrummet vet jag inte riktigt hur stort det är i kvm, men det finns ingen "oanvänd yta" så att säga. Om du fick gissa på rak arm vad ett jobb skulle kunna kosta vad tror du är rimligt så jag vet lite på ett hum om vad jag kan förvänta mig? Jag har ju inga verktyg och sånt för att utföra ett jobb själv så skulle hellre se det gjort av någon som kan :)
 
Låter jobbigt att behöva ge sig på att sänka taket.
Vad är det specifikt omkring Philips hue som gör att du vill använda dessa i badrummet?
Kanske finns det någon annan teknisk lösning som kan göra att nuvarande armaturer kan bibehållas?
 
E etompau skrev:
Låter jobbigt att behöva ge sig på att sänka taket.
Vad är det specifikt omkring Philips hue som gör att du vill använda dessa i badrummet?
Kanske finns det någon annan teknisk lösning som kan göra att nuvarande armaturer kan bibehållas?
Har Hue i resterande del av lägenheten. Skulle va bra med samma överallt. Men om man ska kompromissa för att slippa bygga om så vill jag ha en rörelse sensor som startar spottarna när man befinner sig i rummet.
 
Leja för att få jobbet gjort kommer att kosta rätt mycket, för "bygg och el" skulle jag gissa 20 - 30 000:- lite beroende på vart i landet du befinner dig. Inne i storstaden mycket dyrt ute i en liten glesbygdsort inte lika dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.