Hej ska sätta in lite spottar i mitt sovrum, taket är sänkt 140 mm och enligt tillverkarens anvisningar behövs de 100mm fritt uppåt befintligt tak är 22mm tretex och de nya innertaket som består av 22mm vitlaserad råspånt, alltså i det som spottarna skall fällas in, det är 230 v 35w spottar som ska in men detta känns inte som att de borde vara nåot problem ur värme synpunkt spottarna ska bli max 90 grader enligt tillverkaren, plus att dem troligen aldrig kommer att stå på fullkräm utan vara dimmade, någon som kan bekräfta? det är dessa spottarn http://nordlux.com/In-_och_påbyggnadspots-583.aspx?ProductID=54480101

sen har jag funderat på hur mycket damm det måste komma att samlas ovanpå dessa bräder kanske kan man lägga vindpapp eller nått mellan reglar och bräder? brandrisk här med kanske?

tacksam för snabba svar då detta är tänkt att göras i veckan,
 
Triton är en värdelös armatur. Krånglig att sätta upp och dålig material. Jag rekommenderar dig att inte köra med den armaturen.
Om du är orolig för värmen så sätt i halogenlampor med aluninium reflektor, så blir det inte lika mycket värme uppåt!
 
Jag tycker att det angivna måttet låter lite för en 35W lampa. Om man går in på deras hemsida under "downloads" så finns där installationsanvisning. Enl. den får man bara ha 7w lampor. Dvs lågenergi som jag tolkar det.

Jag blev också misstänksam över att lampan var klassad IP44, trots att det ser ut som den saknar frontglas framför lampan (dock svårt att se), en halogenlampa som får vatten på sig kan spricka, därför krävs frontglas för IP44 klassning. men är det lågenergi så blir den troligen inte så varm att den spricker.

Det är minst sagt skumt med de motstridiga angivelserna i monteringsanvisningen och på produktsidan, för där står det ju tydligt att den har 35w lampor.
 
Tack för svaren :D

Har dock konstaterat att de inte finns något säker eller vettig genväg har därför blivit till att sättar pottor, och silikon kabel. detta tvistar dock mina bekanta elektriker om, har bekanta som monterat efter projekterad ritning både fk och silikon kabel med samma armaturer och samma förutsättningar. men hur som helst nu blir de gjort by the book,
och dem extra kronorna som de kostar kan de nog vara värt i slutändan better safe than sorry ;)
 
Jacro skrev:
Triton är en värdelös armatur. Krånglig att sätta upp och dålig material. Jag rekommenderar dig att inte köra med den armaturen.
Om du är orolig för värmen så sätt i halogenlampor med aluninium reflektor, så blir det inte lika mycket värme uppåt!
Måste fråga vad du tycker är krångligt med dom där, jag tycker dom ser ut som vilken standardspot som helst. Hide-a-lite, Vinga eller what ever.
 
hempularen skrev:
Jag tycker att det angivna måttet låter lite för en 35W lampa. Om man går in på deras hemsida under "downloads" så finns där installationsanvisning. Enl. den får man bara ha 7w lampor. Dvs lågenergi som jag tolkar det.

Jag blev också misstänksam över att lampan var klassad IP44, trots att det ser ut som den saknar frontglas framför lampan (dock svårt att se), en halogenlampa som får vatten på sig kan spricka, därför krävs frontglas för IP44 klassning. men är det lågenergi så blir den troligen inte så varm att den spricker.

Det är minst sagt skumt med de motstridiga angivelserna i monteringsanvisningen och på produktsidan, för där står det ju tydligt att den har 35w lampor.
Hade en diskution med grossisten i förra veckan angående IP 44. Innan nya zonindelningarna kom så fanns det dels fasta IP44 i vissa fabrikat utan behov av extra glas, en fabrikant (Vinga) hade t o m en vridbar som klassades som IP44 utan extra glas. Nu är IP44 tydligen borttaget som klass på sådana spotar, det som går att köpa fortfarande är gammalt som legat på lager.
Men gammal märkning gäller ju så.....
 
Glufsglufs skrev:
Måste fråga vad du tycker är krångligt med dom där, jag tycker dom ser ut som vilken standardspot som helst. Hide-a-lite, Vinga eller what ever.
Köp en och testa att montera! Det är ju själva fästanordningen som är idiotisk.
Säljs i 3-pack för 99:- på Bauhaus. Finns ju en anledning till det.
 
Jacro skrev:
Köp en och testa att montera! Det är ju själva fästanordningen som är idiotisk.
Säljs i 3-pack för 99:- på Bauhaus. Finns ju en anledning till det.
Mja asså själva monteringen är det enligt mig inget fel på, kvaliten kan jag inte uttala mig om men jag har monterat spottar med samma form av "vingar" som klämmer mot gipsen och dem är lite dryga dem två tre första iaf men man får kläm på det rätt snabbt tycker jag, och dem sitter väldigt bra när dem väl sitter där. och faktum kvarstår om man köper 3 miljoner lampor så måste dem gå att få ner i rätt bra inköpspris därmed inte sagt att de är top of the line man brukar få vad man betalar för ju men inte alltid.
 
Es3 skrev:
Mja asså själva monteringen är det enligt mig inget fel på, kvaliten kan jag inte uttala mig om men jag har monterat spottar med samma form av "vingar" som klämmer mot gipsen och dem är lite dryga dem två tre första iaf men man får kläm på det rätt snabbt tycker jag, och dem sitter väldigt bra när dem väl sitter där. och faktum kvarstår om man köper 3 miljoner lampor så måste dem gå att få ner i rätt bra inköpspris därmed inte sagt att de är top of the line man brukar få vad man betalar för ju men inte alltid.
Precis, jag håller med dig, samma system på de flesta spotar av den modellen vilket fabrikat det än är, vissa fjädrar är hårdare än andra och jag har testat att montera spotar från Bauhaus, Jula och andra fabrikat som man köper hos grossister och annan fackhandel. Saken är den att spotar från Malmbergs, Bauhaus och andra ställen tillverkas i samma fabrik av samma fabrikant som spotar från "dyrare" märken vilket man ser när man arbetat med grejerna under ett antal år, det kan skilja någon detalj som egentligen inte spelar någon roll installationsmässigt men ljuskällan kan skillja mellan dom, själva spoten är mer eller mindre exakt lika.
 
" Saken är den att spotar från Malmbergs, Bauhaus och andra ställen tillverkas i samma fabrik av samma fabrikant som spotar från "dyrare" märken vilket man ser när man arbetat med grejerna under ett antal år, det kan skilja någon detalj som egentligen inte spelar någon roll installationsmässigt men ljuskällan kan skillja mellan dom, själva spoten är mer eller mindre exakt lika."

Vad har du fått det där ifrån? Har själv varit med en gång i tiden och importerat downlights för två olika märken. Varav det ena säljer till Bauhaus, och det andra till elgrossister. Och det är en jäkla skillnad på kvalité och helt olika fabriker. Ljuskällan är ju skitsamma.
 
Jacro skrev:
" Saken är den att spotar från Malmbergs, Bauhaus och andra ställen tillverkas i samma fabrik av samma fabrikant som spotar från "dyrare" märken vilket man ser när man arbetat med grejerna under ett antal år, det kan skilja någon detalj som egentligen inte spelar någon roll installationsmässigt men ljuskällan kan skillja mellan dom, själva spoten är mer eller mindre exakt lika."

Vad har du fått det där ifrån? Har själv varit med en gång i tiden och importerat downlights för två olika märken. Varav det ena säljer till Bauhaus, och det andra till elgrossister. Och det är en jäkla skillnad på kvalité och helt olika fabriker. Ljuskällan är ju skitsamma.
Vad jag fått det ifrån? Tja, när man upptäcker att grejerna ser likadana ut så har jag helt enkelt frågat hos grossisterna för samma saker för olika priser. Jag kan garanterat säga att Hide-a-lite:s billigaste och en modell hos Malmergs tex kommer från lika gjutform åtminstonde, säkerligen från samma fabrik. Sen kanske Bauhaus har liknande men funktionen i installation är lika som hos i princip alla andra så att den skulle vara sämmre att installera kan jag inte gå med på samt att materialet i spotarna är lika som dyra märken, vad är sämre kvallité egentligen? Möjligen inkopplingsdonet kanske men i övrigt så är det ju lika grejer som fästs på samma sätt.
 
Malmbergs och hidealites billigaste håller jag med om. En billigare spott som t.ex. triton är nog inte så svårt för en van fixare (elektriker?) som du själv. Men när jag var involverad i en webbutik hade vi 100 besök i månaden av folk som googlade " triton montering":).

Förr var det viktigt då man hade 50W halogen, dålig kvalité så smälte spottarna efter ngt eller några år. Trots att man använde skyddspotta eller hade fri luft. Nu och framåt är det nog mest LED kvalitén som är avgörande, då som du säger att kvalitén inte lika stor betydelse ( eftersom värmen snart inte är ett problem).

När vi sålde till elektriker så valde de knappt aldrig Triton eller liknande, pga att det tog längre tid att installera samt att det funnits fall då spotten smält. Gäller i stort sett bara vita spottar, då man kan fuska lite med materialet när man tillverkar vitt.
 
Jacro skrev:
Malmbergs och hidealites billigaste håller jag med om. En billigare spott som t.ex. triton är nog inte så svårt för en van fixare (elektriker?) som du själv. Men när jag var involverad i en webbutik hade vi 100 besök i månaden av folk som googlade " triton montering":).

Förr var det viktigt då man hade 50W halogen, dålig kvalité så smälte spottarna efter ngt eller några år. Trots att man använde skyddspotta eller hade fri luft. Nu och framåt är det nog mest LED kvalitén som är avgörande, då som du säger att kvalitén inte lika stor betydelse ( eftersom värmen snart inte är ett problem).

När vi sålde till elektriker så valde de knappt aldrig Triton eller liknande, pga att det tog längre tid att installera samt att det funnits fall då spotten smält. Gäller i stort sett bara vita spottar, då man kan fuska lite med materialet när man tillverkar vitt.
Skulle heller inte välja triton som förstahandsval om jag hade möjligheterna men saken är ju den att så länge man säljer något billigt så köper folk och många blir dom som satsar på det billiga och därefter fler frågor så klart. "Vingarna" är ju ändå detsamma som på "bättre" märken så hade ni sålt dyrare varianter endast så hade ni fått samma fråga. Folk som känner igen produkter och väljer "kvalité" vet också oftast hur installationen går till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.