Hej!

Vi har tänkt ta bort den lysrörsarmatur vi idag har i köket och montera en skena för 220 v spottar (helst inte 12 volt då det inte finns plats för transformator någonstans). Frågan är, vilken sorts spottar är lämpliga för arbetsbelysning i kök, samt hur många bör man läkna med? Bänken som skall belysas ör 3620 mm lång och vi har underskåp med spottar på 1/3 av längden. tanken är att vi ska ha en flerfackstam med följande brytare

* trappbrytare till belysning köksö
* dimmer för spottskena
* 1pol brytare för skåpbelysning

Har ingen direkt braktisk erfarenhet av hur man lägger upp belysningen i ett kök, men jag tänker mig en trefacksram på väggen vid köksbänken med (uppifrån och ner)

vrid-dimmer för spottskena - arbetsbelysning kök
dubbeltrapp, ena för köksön, andra för skåpet(dock vanlig 1-pol)
1-vägs vägguttag.

Jag har sett elektriker i programmet "arga snickaren" sätta upp dylika spottskenor i vardagsrum, kök men kan banne mig inte komma ihåg vilket avsnitt.

Tack på förhand
S
 
Om du har en skena kan du ju alltid komplettera med fler spottar. Tänk på att kolla hur långt ned spotten kommer från taket så att den inte krockar med skåpdörrar. Se också till att skenan placeras mitt över den yta där du vill ha mest ljus. Att ha skenan "bakom ryggen" i taket när man man står och jobbar vid en arbetsbänk gör att man skuggar arbetsytan framför sig.
Jag har en skena hemma för en bänk som är 3,5 m och jag har 5 st spottar. Det räcker i mitt fall. Om du kollar i en katalog så ser du ljusvinklarna på olika avstånd från armaturen. Det ger en rätt bra fingervisning om hur ljuset kommer att träffa arbetsbänken. Kolla annars med en bra belysningsbutik så kan de hjälpa dig.
 
Ursäkta att jag inte svarar på frågan utan kommer med jobbiga pekpinnar, men det är kanske bättre att byta till en lysrörsarmatur med elektroniskt flimmerfritt drivdon som dessutom går att dimma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.