Såg av en händelse när jag tog ner en av mina 4 spotlights i badrummet att 3 av dem saknade burk ovanflör och att isoleringen låg direkt emot Spoten.
Spotlightsen är av puckmodell och 12v 50w. Bara den spot som fanns brevid trafon hade "låda" ovanför.
Taket är ett innertak med kall vind ovanför, ovan taket är det ett mellanrum på ca 3cm sedan sitter ett lager plast därefter takstolar och ca 50cm lösull.
Fick tipset att sätta på burkar på de spots som saknade så jag gjorde det men nu upplever jag att det blir kallt runt spotsen på innsidan av taket, så kallt att det kan bildas kondensdroppar. Utetemp ca -10

Detta gjorde jag, klättrade upp på vinden och krafsade försiktigt bort lösull o monterade plåtburkar ovan spotsen, var tvungen att skära upp plasten (diffussionsspärr??) lite mer än det som redan var uppskuret när spoten satt där innan.

Varför blir det nu så kallt? Blir det nån typ av kallras runt burken att jag får kondensdroppar runt spotten på insidan av taket och hur åtgärdar jag det?
Måste plasten i taket tätas runt burken? det gjorde jag inte ?
 
Sökt lite här på byggahus och sett att folk tätar ångspärren runt burkarna.

Vad blir bäst?
Att täta så gott det går med tex tejp runt burkarna+
Att sätta en ny ångspärr/plast över burkarna och en bit ut på den som finns runt och sedan lägga lite extra isolering ovan för att kompensera det djup som tappas pga spotsburkarna.

Bör jag även sätta fast/täta burkarna mot gipstaket? limma? eller räcker det med att de ligger där?
 
Redigerat:
limma fast burkarna i innertak + täta med diffusionsskarvtejp runt burkar och ordenligt med isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.