Hej,

Första inlägget på forumet för mig, kul! Vi håller på att renovera vårt hus och vi behöver bestämma placering av spotlights i taket på vårt vardagsrum (4.5 x 6 m, 2.40 i takhöjd). Tanken är att ha tre separata belysningsgrupper, samtliga spottar är 12V 20W halogen (kanske LED om vi hittar varm färg), ska kunna dimmas separat.

Hur tror ni detta funkar?

vardagsrum_lampor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här planerar vi möblera.

vardagsrum_plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nyfiken på att höra erfarenheter och tips.

Daniel Enström
 
Antar då att ni även ska ha annan allmänbelysning? Annars tycker jag det ser lite ut?
Jag installerade spot i hallen nu och har 9st på 13kvm...
 
Hej,

Nja, vi hade inte tänkt det. Lite mer punktbelysning (golvlampa vid soffa, någon ytterligare tavelbelysning etc.) men ingen allmänbelysning i taket. Kollade lite på belysningsråd från ljusdesigner och hon hävdade att man skulle ha runt 10W/m^2 i vardagsrum. Å andra sidan så kan man ju reglera nivån mycket bättre med grupper och dimmer.

Det kanske är i minsta laget dock, jag får fundera lite mer. Tack för feedback!

Mvh
Daniel
 
NI bör ha ett lamputtag ovanför soffbordet så att ni kan ha en, snygg, hängande lampa där. Då bidrar den mycket till ljuset i rummet.

Sen ser jag att ni har samma avstånd mellan spottarna som mellan vägg och första spotten.
Det skall man undvika för att det ger intrycket av att spottarna blir placerad i mitten och inte jämnt fördelade över väggen. Väggarna brukar fungera som reflektorer där ljuset från den närmsta spotten stutsar ner på och ut. Så det är både av funktionell och estetisk anledning man ska undvika att räkna så.
Så här ska man räkna:
[Vägg]------1------X-------2,3--------X-------4.5-------X-------6,7-------X------8------[vägg]

Räkna avståndet till första spotten som ett mellanrum och avstånd mellan spottar som 2 mellanrum. I mitt exempel så ger det 8. Därmed dividerar vi det totala avståndet med 8 och svaret vi får då är avståndet mellan vägg och den första spotten. Multiplicerar vid det avståndet med 2 så får vi avståndet mellan spottarna, d.v.s. det dubbla.

Räkneexempel:
300 cm/8 = 37,5 cm - Avstånd mellan vägg och spott.
37,5 cm x 2 = 75 cm - Avståndet mellan spottar.

//Patrik
 
Redigerat:
Tjenare,

Tack för tipsen, har modifierat en aning enligt vad du Patrik skriver. Får det dock inte att stämma till 100% då jag tex vill ha centrerade spottar ovanför fönstren. Vill också ha en viss förtätning ovanför läsfåtöljen. Har också lagt till någon till för att få mer effekt. kommer också lägga till ett uttag ovanför bordet.

Mvh
Daniel

vardagsrum_lampor_v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönstren, är det dom som syns högst upp i bilden? Vill du ha en spott i mitten så behöver du i inte tillämpa ovan räknesätt utan då räcker det med att dela avståndet på 2 bara.

Om ni ska ha en läsfotölj så är frågan om det inte kanske är bättre att sätta ett uttag vid golvet och ha en golvlampa alternativ dra ut en slang och montera en vägglampa liknande denna, men då blir ni lite mer låst vid möblering. Ni får nog ett bättre läsljus då än om det kommer från spottar i taket, även om det kanske också skulle funka. Vågar inte säga.

//Patrik
 
10w/m2 låter mycket! Men ni kanske inte menar LED?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.