Tjenare gott folk !

Detta är mitt första inlägg, likaså renoveringsprojektet.

Jag drog igång med köket, har man klarat av det så är väl de andra rummen en barnlek :) Förutom badrummet då kanske…

Jag håller på att planera för 12V, 20W spotlights under väggskåpen. Kommer att ha 6-7 spottar, hur många trafos behöver man för detta? Hur långa kan kablarna från trafo till spot vara som längst? Finns det några begränsningar, eller är det bara att välja rätt trafo och kabel?

Ankan
 
2m sägs det ju skulla vara som längst ..............det har inte så mycket med funktionen att göra.....risk förstörningar på radioutrustning mm ...............har då aldrig märkt att det skulle vara nåt problem..................har själv en 50w trädgårdsbel ..den har en kabel på ca 12m till trafon(elektronisk) funkar fint de...........min slutsats blir därför tag en trafo med godmarginal då det gälller ansluten effekt ......o kabla på :D
 
jag vill avråda till att förlänga kablarna, en kollega fick fixa i ett badrum där dom var skarvade och det gått varmt. eventuellt om man måte ha längre så klipper man bort dom befintliga(oftast 0,75mm2) och ersätter med grövre tex 2,5mm2. det ger lägre spänningsfall och bättre kylning av kablarna. det finns visst någon speciell trafo som ska klara långa längder men den är dyr och kräver grova kablar så när jag satte downlights i underspikningeni ett hus så hade det inte blivit någon större prisskillnad jämfört med att som jag gjorde sätt flera runda trafos med 2 meter kablar till downligtsen, vilket innebar att varje trafo i det fallet betjänade 3 downlights(beror på c/c mellan armaturerna)

El_-micke!
i trädgården har du bättre kylning än i tex ett vp-rör i isolering, men nu är det ju spekulationer jag kommer med och inte fakta.
 
Nu har jag mätt och kommit fram till att avståndet från trafo till spot kommer att vara 3m. Är det helt kört, eller finns det möjligtvis trafo med tillhörande kablage som klarar detta? Tanken är att alla trafos kommer placeras ovanpå väggskåpen och att kablarna kommer att dras ovan dessa och bredvid. Passbitar mot väggar o tak kommer att skymma kablar o trafos. Luckor i taken på väggskåpen kommer att tas upp så att man kommer åt trafona. Matningen kommer bara fram på ett ställe från taket så jag är lite begränsad vad gäller placeringen av trafos. Lågspänningskablarna kommer alltså inte dras i vp rör. Blir det ändå för varmt? Vad är det som blir varmt, kablar eller trafos??

Pelefant: Du nämnde att det finns trafos som klarar längre kablar men att dessa är dyrare. Vet du möjligtvis vad det är för några? För min del så betalar jag gärna merkostnaden, för alternativet just nu verkar vara att det inte blir någon spot över bänkskivan där jag har tänkt placera just denna rackare. Såvida vi inte pratar flera tusenlappar så klart ;)

 
jag ska fråga hos grossisten till veckan bara jag kommer ihåg, påminn mej gärna. men annars som jag nömnde byta till grövre kablar på primärsidan,eller vad tror ni andra?
 
Såna trafos finns på www.elbutik.se rätt dyra, om jag inte minns helt fel rör det sig om 1500 kr st...
 
Men har ni helt glömt bort dom gamla järnkärne trafon?
Med en sådan är det bara spänningsfall samt utlösningsvillkor som sätter gränsen för kabellängden.
 
Erik_D: Går dessa att dimma?
Stefan_h: Tack! Jag hittade det du föreslog. Det blir en dyr spot som sagt, men jag fick i alla fall ett alternatv! Detta frum är ju såå bra :cool:.
Tack pellefant för ditt förslag om grövre kablar. Ytterligare ett alternativ...funkar detta?? I så fall, vilken tjocklek på kabel skall man använda?

Ankan
 
Självklart går en järnkärnetrafo att dimma. Detta användes alltid förr innan dom elektroniska kom.
 
jag gissar att 2,5 mm2 borde räcka
 
Skall precis göra samma sak själv, Ankan hur blev din slutgiltiga lösning?

Några frågor som snurrar i mitt huvud just nu är :-/:

- jag kommer såga hur hål för spottarna i en täckskiva som jag sätter under överskåpen. för att dra kablarna, fräser jag ur ett spår till bakkant och borrar sedan upp ett hål in i skåpet för att dra vidare upp till ovansidan på skåpet där trafon placeras?

- jag har två 80-skåp och ett 60-skåp som sitter ihop, skulle vilja 5-6 spottar under dessa men är osäker på vilket avstånd som bli snyggt?

- kommer också ha täckskivor på ovansidan av överskåpen, är det alltså snyggast och kanske enklast att ta upp ett hål inne i skåpet för att komma åt trafon/traforna senare? Täcker man hålen isåfall men en vanlig inspektionslucka i plåt?

Mvh
Michel
 
Ankan skrev:
Erik_D: Går dessa att dimma?
Ja, om dimmern tål induktiv last. Det är rätt mycket reaktans i en spole med järnkärna.
Det brukar stå på produktbeskrivningen om den kan dimmra en "konventionell" transformator.

Rogerio skrev:
Dessutom har du vad jag hört en sjujävla livslängd på järnkärnetrafo.
Tja, det finns liksom inget som kan gå sönder i dem. Visserligen har jag sett transformatorer där folk har lyckats smälta ihop lindningarna, men lyckas man med det så har man gjort väldigt fel...
 
Erik_D skrev:
Självklart går en järnkärnetrafo att dimma. Detta användes alltid förr innan dom elektroniska kom.
Dessutom har du vad jag hört en sjujävla livslängd på järnkärnetrafo.
 
Har samma funderingar kring vilken kabel man ska använda, kommer att använda 0,75mm2 och dra från sek sidan på en dimmbar elektonisk trafo från elbutiken och till varje spot för sig, det innebär att strömmen i varje kabel till varje spot kommer bara att bero av en spot på varje kabel och därmed ingen större värmeutveckling.
Dock är jag lite orolig för radio fenomenet på de spotar som sitter längst bort från trafon. (nära 2 meter).

PS. Den dimmbaratrafon styrs med en vippbrytare vilket verkar ok, har lagt undan idén med fjärrstyrd trafo dom klarar för liten last tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.