Ska handla spottar till badrummet men har (som vanligt) svårt att besluta något.
Har kollat runt en massa på olika ställen, elbutik, elonline, jula, clas ohlson etc och har knappast blivit mycket klokare av det hela.
Hur som helst så hittade jag några fina och prisvärda spottar på CO som skulle passa utmärkt. Men sen står det att de, trots måttliga 20W och 12V, har ett inbyggnadsdjup på 150mm och avstånd till brännbar yta på 500mm. Kan det verkligen stämma? Den kallades iofs enbart för "halogenbelysning".
En annan jag såg som även den skulle funka kallades "downlight" och då fanns det inga siffror alls på hur långt det skulle vara till brännbar yta.

Då drog jag då slutsatsen att det var två olika tekniker, att downlights riktar värmen neråt och inte behöver något skydd. Hur ligger det till, är downlights och spotlights olika tekniker vad gäller värmeriktningen?

Länkar till de olika produkterna på CO:
Clas Ohlson - Halogenbelysning. Spotlights handla beställ postorder
Clas Ohlson - Halogenbelysning. Spotlights handla beställ postorder
 
Det verkar vara nått skumt med måttet 500 mm, jag tror (utan att ha sett) att det står ett annat mått på förpackningen. och så tycker jag att du ska satsa på nån belysning liknande den här till badrumet. Dom finns i lite olika varianter och är IP44 både 230volt och 12 volt och ska sitta i en vanlig inbygnadsbox. Kolla på nån lampaffär;)
 
  • downlight.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
50cm till närmast brännbara yta är helt normalt.....det blir vääldigt varmt under en spotlight så det är vad dom flesta leverantörerna har som min mått då det gäller halogen och 20W-->.
Kikade på några olika lösningar jag har hemma och på en spotlight stod det i klartext det måttet med.....
mvh
M
 
Jag har aldrig sett en spottlight som har ett minimimått på 50cm till brännbart matr. Hur och vart skulle man kunna använd sådana? det normala är en inbyggnadsburk som är c:a 150mm djup/hög och har en diameter på 25-30 cm. Däremot brukar man inte få ha brännbart matr. närmare FRAMFÖR lampan än 50cm
 
Har fastnat för någon av dessa modeller hos Markslöjd. Någon som har någon kommentar om dem? Markslöjd gör väl bra grejer?
Markslöjd
Markslöjd

Funderar på åtta spottar på mina knappa 6.5m2, det lär ju räcka till åtminstone. Och med dimmer får jag ner ljuset om det skulle behövas. Alternativet är 6 spottar vilket jag tror blir lite i underkant. 20W 12V blir det helt klart, om det ska behövas hinkar får jag diskutera med min elektriker.
 
Varför vissa kallas spotlight och andra downlight vet jag inte. Men det är inte så enkelt att du slipper skyddsavstånd uppåt med den ena eller den andra. Räkna kallt med att du behöver ca 15cm eller mer uppåt. Kontrollera sedan vad som står på förpackningen.

Vissa säljs tydligen utan att ange avstånd, köp inte den i så fall!
 
Kommer sänka taket i badrummet med åtminstone 15-20 cm iaf p.g.a. fläktkanal och avloppsluftning.
 
det var 500mm framför lampan jag menade iaf.....till brännbart...
/
M
 
Så länge du har max 10 watts lampa är det ok, men du får inte sätta i en starkare
 
Vafalls, fick för mig att de var på 20W men har inte kollat, kanske är det bara 10W annars blir det till att byta snabbt.

...innan det tar sig

Kjell G

det finns en märkning på lampan som jag tyder till 0,15m o sitter synligt där lampfoten finns, på utsidan alltså. Månne jag har blivit förd bakom ljuset hos Beijers?
 
0,15m är nog avståndet FRAMFÖR lampan till brännbart föremål
 
OK, så då funkar det kanske som installationen är just nu. På ovansidan spotten finns beteckningen LD1.10-1 och dessutom har haft belysningen tänd några timmar för att känna av temperaturen mellan smyg o regel, har alltså inte satt fast några lister ännu. Ingen märkbar värme utvecklas därinne, men neråt däremot är det rejält varmt.

Kjell G
 
Hade tänkt mig 8-9 st 20W-lampor i vårt badrum på 6.5m2. Men nu följer det med 35W-lampor till en modell vi tycker skulle passa bra. Blir det för mycket ljus, eller kanske t.o.m. för varmt?
Sänkt tak med gips, minst 15 cm utrymme till befintliga trätaket, 12 Volt.
 
Vad gäller avståndet upp till trätaket, så måste du se vad tillverkaren specar, 15cm är OK för vissa armaturer men inte för alla.

Personligen tror jag att 9 st 35W blir VÄLDUGT ljust på den ytan, men har du dimmer så spelar ju inte den faktorn någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.