Jaha alla Spotlightsfantaster jag har ett litet problem som jag går och klurar på.

Jag har frågat runt lite bland elektriker men får inget bra svar.

Jag vill belysa dörr och fönsternischen på bilden men vet inte riktigt hur.

Jag kan inte sätta downlights i fönstersmygen eftersom jag tänkt mig en persienn där.

Jag Provade ett tag med en vinklingsbar spotlight på arm över fönstret på insidan som lös ut mot blomträdet. Det blev en fin effekt som även lyste ut på betongtrappan utanför.

På nåt sätt känns detta ändå inte optimalt, utan jag tror att det bästa sättet att belysa blomträd och trappnischen utanför är att placera Spotlights på utsidan, i takpanelen rakt ovanför.

Då är frågan om det blir en tillräckligt bra ljuseffekt även för insidan eller om jag borde belysa nischen på insidan också, eller blir det tårta på tårta?

Förslaget jag fått är att sätta vinklingsbara led spottar i markeringarna i taket ca 50 cm från väggen. Dessa skulle då ingå i en slinga som fortsätter upp i trappan. Jag undrar om det verkligen blir bra eller om det bara belyser snickerierna och inte så mycket i nischen?

Tacksam för synpunkter och förslag!

Hälsningar Per-Johan
20150402_130841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Vad sägs om LED-list? Hittar inte den jag tänkte på nu men det är LED-list som monteras i en tunn aluminiumprofil. Mycket diskret och kommer lysa bra i fönstret. Trädet utanför skulle jag lysa upp med en separat spot utomhus.

EDIT:

Nu hittade jag en liknande produkt.
http://www.elbutik.se/product.html/led---wall-profile-alu/silver?category_id=15185
monteras i fönstret tillsammans med persiennen. I den monteras en kraftig LED-list.
 
Redigerat:
Tack för tipset! Jag får kolla upp det.
 
Jag tror det går att sätta led-spottar i smygen ändå! Fönstersmygen på bilden är 90 mm djup och jag har hittat en led-puck (Malmbergs MD-45) med en diameter på 33 mm. Sätter man den 10 mm in och lämnar 5 mm mellanrum så blir det 42 mm kvar för en frihängande persienn. Det borde räcka om inte beslagen man fäster persiennen i är längre. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.