har byggt nytt innertak som jag ska sätta spottar i.

Har glesat och satt huntonit över (pressade träskivor). Nu har hålen för spottarna kommit vid glesen. Det betyder att spottarna kommer att sitta mot glesen på vissa ställen.

Är detta en brandrisk?

Elektrikern som satte spotlådorna (innan vi satte glesen) sa inget om att detta skulle vara ett problem.
 
Sätte ni verkligen boxarna för spottarna före glesen??

På din fråga så är det helt klart en stor brandrisk....
 
Redigerat:
Man förundras över hur nån över huvud taget kan vara så korkad att han sätter boxarna INNAN glesen, normalt fäster man boxarna i glesen. Är det verkligen en elektriker eller är det nån som fejkar???
 
Ja, vi satte först spotlådor och sen gles. Men spottarna ligger ju mot huntoniten som också är trä, vad spelar det då för roll att det ligger mot glesen?
 
Värmen blir ju störst bakom spotten....

Varför satte du "hinkar" öht om du sen drog glesen rakt över???
 
Sätt LED i boxarna. Dyrt, men du slipper bekymra dig för glesen och huntoniten (blir många sömnlösa nätter annars).
 
Det var elektrikern som satte "hinkarna". Sen drog vi glesen och satte huntoniten. Han insåg kanske aldrig att vi skulle dra gles innan huntoniten.

Är det till att dra ner allt igen eller räcker det om man tar tigersågen och "putsar" bort lite av glesen så den inte vilar mot spotten?

Är ju inte sugenpå att göra om allt men brandsäkerheten går ju såklart först!
 
lugnt skrev:
Det var elektrikern som satte "hinkarna". Sen drog vi glesen och satte huntoniten. Han insåg kanske aldrig att vi skulle dra gles innan huntoniten.

Är det till att dra ner allt igen eller räcker det om man tar tigersågen och "putsar" bort lite av glesen så den inte vilar mot spotten?

Är ju inte sugenpå att göra om allt men brandsäkerheten går ju såklart först!
Det är bara att ta ner och göra om... Det skall inta vara nån gles öht inne i boxen.... Om inte är det inte alls säkert att det blir många sömnlösa nätter det kan sluta betydligt värre än så....
 
Boxarnas underkan ska flyta jämt med "takskivans" överkant, det ska inte kunna komma in div skräp/damm i boxen. Det är ju därför man monterar en box.
 
Måste bara fråga om du e allvarlig eller om du bara driver med oss?

Detta låter ju så sjukt korkat att jag misstänker eller snarare hoppas att du bara skojar me oss....
 
Han driver ju med er...

Bara strunta i att svara honom i denna tråd..
 
Vore ju intressant att få se ett foto på eländet.
 
Snaggletoth: fotot skulle ju i så fall bli på ett huntonit-tak med infällde spottar.

Att detta skulle vara ett skämt är det dummaste jag läst här. Det är ju sorgligt att man inta kan skriva ett inlägg om ett misstag som gjorts utan att få kommentarer av typen

Detta låter ju så sjukt korkat att jag misstänker eller snarare hoppas att du bara skojar me oss....
eller

Han driver ju med er...

Bara strunta i att svara honom i denna tråd..
 
Och för övrigt är väl Ifös råd att byta till LED väldigt mycket vettigare än att riva ner ett tak so kostat många tusenlappar och tagit många timmar att sätta upp...

tack Ifö för ett bra tips!!
 
Bra att ha kunnat hjälpa till, men jag tycker nog också att din elektriker får ta ett ansvar här. Prata med honom/henne och framför dina synpunkter, så kanske du får lite rabatt.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.