Håller på som bäst att renovera badrum och givetvis skall jag ha spottar infällda i tak! Jag har monterat extra stora burkar på vinden, kapat upp lika stora hål som burkarna i bef trätak och tryckt upp gipsskivor underifrån som spottarna skall sitta i. Frídens trodde jag, tills svärfar tutade i sambon att sätta upp färdigmålade takskivor som är gjorda av spånskiva. Funkar det? Kan man fälla in spottar i såna skivor utan att det börjar brinna? Tänkte även använda mig av spottar som riktar värmen neråt. (Fanns på min tid som elektriker iaf).

Fråga 2: Huset är gammalt med spånisolering på vinden utan någon typ av plast mellan innertak och isolering. Har börjat fundera på om man ska lägga glasfiber isolering runt burkarna för att vara lite säkrare.... Någon som skriker rakt ut då? :D

/adde
 
Är det Huntonit?
 
Har du burkar över i rätt storlek är det inga problem med färdigmålade skivor. Om du ska ha tex 12V halogen finns det amaturer som inte kräver burkar. De är tunga och ser ut som en stor kylflens men helt godkända utan burk om man ha luftspalten som krävs över.
 
Skulle nog aldrig fälla in något elektriskt i sågspån utan skyddsburk :)
 
Jopp, Huntonit från Bauhaus blöir det nog och den är ju brandmålad dessutom.

Det var just sågspånen som jag var orolig för.... Det tar sig ju in överallt, hur man än gör!!! För att gardera sig lite mer tänkte jag lägga lite vanlig isolering emot.....
 
Jag hade samma förutsättningar som du och löste det på ung. samma vis genom att såga bort lika mycket trätak som burkarna täcker, tog sedan rätt storlek på hålet i Huntonit-skivan.

Tätade dessutom burkarna med några lager silikon runt om. Virade sedan även in burkarna med isolering för jag skottade tillbaka spånet.

I katalogen till Huntonit-skivorna står att de är "godkända" för att fälla in spottar, vilket måste betyda att även färgen klarar av värmen utan att missfärgas.
 
Tack Rikard! Då kan jag sova lungt :)
Har alltid, inkl min tid som elektriker, tyckt att infällda spotlights blivit glömda i allt vad vett och etikett, och i regler hur man skall installera dessa heter. Det verkar ha blivit lite bättre på den fronten, det finns ju iaf godkända pottor nu.
 
Får jag fråga vad du betalade styck för de, trevik?
 
Jag har inte en aning om priset...de skulle inte vara så mycket dyrare vanliga enligt elektrikern. Men jag har lite ont i magen....vad är lite dyrare?
 
Du får nog fråga elektrikern :) Märkbart få som vill ha priser i förhand tycker jag
 
Jag uppskattar ca 300-400kr st. Max...
Skulle bara ha 2 st så det har ju inte så stor betydelse om de kostar 200 eller 400kr...skillnad är ju om man ska ha 10st...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.