Hej alla byggare o renoverare!!
Har i flera veckors tid läst, tittat och läst på denna fantastiska sida. Vad roligt att jag hittade hit. Jag har lärt mig endel på alla frågor, och känner mig nu redo att sätta igång. Vi har länge funderat på hur man kan göra vårt kök större (flytta väggar , ytterdörr, ta bort toa mm) men givit upp tills syrran plötsligt sa Men varför gör ni inte kök HÄR?, då vi stod i vardagsrummet. Efter många tankar fram o tillbaks har vi kommit fram till att vi ska använda husets finaste rum till kök, eftersom det ändå är köket man alltid är. MEN, innan man kommer dit lär vi nog börja med vår lilla toalett som ligger i anslutning till vardagsrummet, och där inget gjorts sedan huset byggdes (1979) och från vilket vatten o avlopp kommer att gå.
Sitter nu alltså och funderar i alla möjliga banor.
Tänkte låta rörmockarn fixa rör, installera vägghängd toa, nytt handfat, men sedan tänkte jag nog försöka fixa resten själv.
Under planeringstadiet o även byggstadiet, hoppas jag att jag kan bolla ett antal frågor med er!
Jag tänker bygga vår förvaring själv, med malåskivor. (gjorde en jättefin bokhylla med dessa lättjobbade skivor för några år sedan).
Hade tänkt göra dels ett skåp över avlopp/vattenrören som tillkommer nu nät det även ska gå rör till vrumsköket, dels ett vanligt skåp dels hyllor.
Jag skulle vilja ha lite mysigare belysning än vad vi hittills har haft och skulle vilja sätta spottar under ett av skåpen, och dels under hyllan jag tänker mig ovanför spegeln.
Nu är det så att jag inte har ngn kläm alls på annat än glödlampor och lågenergilampor ::)
Jag har förstått att när det gäller inbyggda spotar i tak, finns det låg och högvolt. Vad är skillnaden?? Att det kan bli väldigt varmt o risk för brand om man inte har rätt avstånd mm. Att det verkar finnas ngn apparat som också ska få plats undertaket?
Men hur är det med lampor under en träskiva?????
Vad ska/kan man ha för sorts lampor?? Jag skulle gärna fälla in i träskivan. ungefär 10 st sammanlagt. Lite mindre. Vilken stryrka? Tips på verktyg för att göra hålen? Var hittar man snygga, prisvärda spotar? Dimmer skulle jag gärna vilja ha också. Tips på bra billig snygg??
Jag tänker ha kvar den nuvarande takbelysnignen som ger ett bra allmänljus, och toaletten är ganska liten 1,63 x 1,19.
Vore kul om ni vill stötta en blivande hemmafixare, som alltid drömt om sånt här men inte haft tid eller vågat.
 
Många av frågorna hittar du svar på under "El".
12Vhalogen finns som "möbelspotar" 10 eller 20w , de bygger inte så mycket och kan fällas in i en skiva tex.10w bygger som minst 12mm,20w bygger mer , ca 17-25mm beroende på märke.Men de behöver en transformator.En elektronisk trafo är minst o smidigast men måste sitta max två meter från sista lampan och i badrum ska den ha en högre kaplingsklass (om du inte bygger in den i möbeln - dock måste den vara åtkomlig).Till det måste du ha en dimmer som kan dimma elektronisk trafo.Det finns massor av dimmermodeller att välja på , men det snyggaste brukar vara dyrast.
 
:D Tack för svar! Jag hade tänkt stoppa in transformatorn i ett skåp jag bygger bredvid så det blir bra. Måste lampor i toalett (ej bad) vara IP-44 klassade?
 
Nej det behöver dom inte eftersom det inte är något våtutrymme och det är frågan om lågspänning, d.v.s under 50 volt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.