Jag håller på att renovera mitt kök nu, har rivit i en vägg köket Blev Stort 30Kvm.
Nu ska jag förberada för att sätta spottar i taket.
Men vet inte hur många spottar jag ska ha för att få allmän belysning Elektrikern har heller ingen riktig koll på det. Är det någon som har förslag på hur många eller hur ut spritt man ska ha dem. Jag vill inte att de sitter på rad utan jag vill har dem lite här och var så att det ser snyggt ut.
En annan fråga är vilka spottar jag ska använda mig av
Jag ska sänka taket med Pärlspont ca 10 cm och får då gå upp i under taket ca 5cm. Annars vill jag ha tips på andra spottar som man inte behöver bygga upp så mycket. typp som bara bygg upp 8 - 10 cm
 
I ett kök vill man kanske ha lite "tyngre" dimningsbar belysning.

Börjar själv bli lite trött på alla infällda spottar som sätts upp och letat efter alternativ.

Jag funderar på två sådana här i köket.

30 AR114 Stor bild
Håltagning: 321*321mm Aluminium 1650:-
Ytterdiameter: 343*343mm
Höjd: 130mm

Ställbar: Ja
Vridbar: Ja
IP:20 V:12V L:Qrb111 50W


Samt att kombinera med dessa i vardagsrum.

29 AR113 Stor bild
Håltagning: 506*167mm Aluminium 1400:-
Ytterdiameter: 527*188mm
Höjd: 130mm

Ställbar: Ja
Vridbar: Ja
IP:20 V:12V L:Qrb111 50W

Hm, gick inte att få med bilderna.... Här är länken.

http://www.spotlight.se/

Kommentarer mottages tacksamt!



Vi får se!
 
Ja, hur får man bra belysning i ett kök - eller i huset överhuvudtaget?  ???

Elektrikerna talar bara om hur många uttag i respektive rum man bör ha men vi vill ju ha hjälp med allt; uttag, ljussättning, hur många spottar och vart? IHC/LexHome, vad passar oss bäst?

Vem/vilka ska man vända sig till ???

Låter jag uppgiven, då ska ni bara veta hur jag känner mig  :-/

Sorry, det var kanske inget svar på ursprungsfrågan men funderar över samma sak. Gillar OLHAs tänk med alternativ lösning. Tycker belysningen är snygg men hur placerar man den?

Följer tråden med stort intresse! ;)

Elektriker/elektrikern/flera elektriker/elektrikerna ???
 
Jag hade satt 9 eller 12 stycken 35 watts 12 v spottar beroende lite på om det är fyrkantigt eller långsmalt. Sprid ut dom i 3 eller fyra rader i bjälklagsfacken. All belysning räknas som dubbla avståndet mellan ljuskällorna mot avståndet till vägg.
 
Hade du spridit ut dem eller sat dem på rad eller följt något visst mönster?

Var på Hornbach i går de sålde snygga spottar 5Pack för 235Kr

Ingen Ip klassninge hur noga är det med Ip-klassning i ett kök, det ska jo inte vara ovanför vasken dirket
 
Det räcker med IP20 i kök.
 
På kontor räknar man minst 500 lux på själva arbetsytan, 300 lux i den direkta omgivningen och 100-200 lux i övrigt i rummet.Man kanske inte kan översätta detta direkt på ett kök ,men det är ju oxå en "arbetsplats".Om du väljer 12V halogenspots med 20W ljuskälla och 36D spridning får du 195 lux på 2 m avstånd (gäller Philips ljuskälla Brilliant line pro) ,samma i 35W ger 375 lux.Den belysta ytans diameter (på 2 m)är 1,3m.
Det är bättre att sätta lite "för mycket" ljus och sedan dimma det till lagom nivå.Missa inte den hängande kökslampan,där får du läsljuset på bordet,det blir inte alls så bra med spotar i taket över bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.