Jag har problem att finna en lämplig lösning för att lysa upp trapphuset ner till källaren i träkåk från 1933. Det är smalt o mörkt, och en vägg är nästan täckt av gammalt synligt el-panel med synliga proppar.

Jag vill ny göra det lite mer välkomnande, och är svag för spottar. Tyvärr kan jag bara göra detta på en endast en vägg med utstående armatur (med spotlight upp/ner). Övriga väggar (2st) missas då.

Där finns en blottlagt trätrappa ovanpå, kanske man kan placera några spottar i denna? Vilka rekommenderas isåfall?

Eller, finns det någon annan lösning jag ej tänkt på?
 
Lägg in en bild på hur det ser ut så får du en massa bra svar och idéer.
 
Ja en bild hade underlättat. Men du kanske kan sätta en ledstripes i en bräda på väggen. Typ såhär:
 
  • CIMG0530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
eller göra som vi gjort i våran matkällare.
vi köpte ikeas 12V spottar man skruvar upp dem o drar sladd till ett eluttag, i med stickkontakt o det är klart (eller så kan man dra snyggare kabeldragning o sätta brytaren där man vill)

men Led lister gillar jag skarpt, blir sådanna också o vårat hus.
 
Bra feedback, LED slinga blir lite för modernt tror jag. En polare föreslog att gömma spots i gipsskivor som skruvas fast i övertrappan, men denna är tyvärr för ojämn för att detta ska löna sig.

Bilder bifogas.
 
  • 20110621366.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110621367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110621368.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110621369.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har liknande ojämn trapp, någon tidigare ägare har helt enkelt tagit en masonitskiva som är med flexibel än gips och skruvat upp den. nu har vi spacklat några skarvar o målat och ser kanon ut.
 
Allt det där (förutom mätartavlan) skulle du kunna samla i en ny normcentral med dvärgbrytare, stor som centralen till vänster. Plus att du kan få dörr som täcker alla säkringar. :)
Hager Gamma plåtkapsling, extra bred är en rekommendation från mig.

Ja, annars kanske Hide-a-lite utanpåliggande möbelspottar som man skruvar fast i trappen kan vara något.
Vita VP-10 rör, LETTI-klammer, möjligtvis en kabelkanal, kabel och en trafo för längre ledningslängder.

http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7467084-946mk-pabyggnadsring.html
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7467068-1204bs-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html

//Patrik
 
Redigerat:
LED-stripes på trappstegen på den övre trappen kanske?
 
Små led-spottar på den lilla bänken/avställningsytan där alla "bra att ha"-saker hamnar så håller man rent där också. Dessa riktade uppåt och alternativt bygga på den utåt så du kan sätta några neråt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.