Hej!

Vad krävs det av spotlights för att de skall få monteras i taket över duschen? IP??

Tänkte använda 12V spottar, men frågan är vilka man kan/får använda ovanför duschen.

/Jonas
 
Hej jonas

Jeg vet från Danmark at de kræver at du bruker dubbelisoleret transformer och inteelektronisk regulering. Grundet er faren for elektrochock. Dä er påbjuden i Danmark i alle fall. Du får iövrigt tänke på hur du gör da 12 V vet uheldige omständigheder kan slå en person ihjel.
 
  • Gilla
xblixa
  • Laddar…
Våra är IP 44. Kolla med en elektriker. Fel här och det får katastrofala följder...

Berit
 
El & vatten - Farliga grejor!
Om inte jordfelsbrytare finns centralt monterat i huset bör man åtminstonne se till så att dusch/badrum är kopplade till en jordfelsbrytare.
Svagström 12 V är något säkrare än starkström 230 V tänk dock på var trafon placeras
 
Elen i huset kommer att byggas om totalt, med central jordfelsbrytare mm.

Jag kommer ta hjälp av en elektriker för detta, men jag vill sondera marknade lite innan för att se vad det finns för spottar att välja på.

Jag kommer ha en hel del spottar i huset, så jag funderar på om man skall sätta en central trafo för hela huset.

Kommer ha spottar i vardagsrum, kök, badrum, och kanske hall...

/Jonas
 
Bruker du central trafo måste du lave strømtabs beräkninger på alle dine spots. :( :(
placert trafo så när ved lyskilde som muligt max 4 m och bruk inte ledning mindre end 2,5 m [sup]2[/sup]minstens.
Vär det inte kravs bruk da elektronisk regulering dä den er mere tabsfri end transformator, jeg mener at huske at värkningsgraden for trafoer är 0,91 (inte helt säker)
Alle dine reguleringer kjøper du dimensioneret til + 20% och monterer dem så du kan skifte dem nemt.( Gennem hul för spot).
Kjøp kun kvalitetsreuleringer...
Held och lycka med projektet :)

Ursackta stavningen ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.