Hej, jag och min sambo har köpt ett hus och tänkte sätta spotlights i taket i matsal/vardagsrummet och skulle behöva lite hjälp med hur vi ska placera spottarna då vi har fyra stycken limträbalkar i taket? Rummet är 5,10x6,90. Tack på förhand:)
 
  • Tomt vardagsrum med fyra limträbalkar i taket och parkettgolv, sett från ena änden av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättaste lösningen: sätt utanpåliggande spottar.
Krångligare (?) lösning: montera infällda spottar i befintlig panel. Hur krångligt det blir beror på vad det är för material och isolering i taket. Är det en oinredd vind ovanpå är denna lösning förmodligen bara marginellt jobbigare och betydligt snyggare än ovanstående.
Jobbigare lösning: lägg glespanel tvärs bjälkarna och sätt upp nytt undertak att montera infällda spottar i.

Vad gäller antal och placering skulle jag nog satt 5-6 spottar i rad i de tre mittersta mellanrummen, totalt 15-18 stycken. Om rummet är 6,90 m långt blir det en lampa per meter ungefär. Det kan bli lite i minsta laget då det blir ca 2 m^2 per ljuskälla, vanligt är ca 1,5 m^2/st, så det är kanske idé att sätta ett par till i utrymmena utanför de yttersta bjälkarna.

Glöm inte att ha "vanliga" lampor också, spottar är trevligt men de ersätter inte en snygg lampa över matbordet, varken för punktbelysning eller mysbelysning där.
 
Ett tips ang. placering/antal är att använda en ficklampa med lysdioder. Den ger någorlunda samma ljusstyrka och ljusbild som en spotligt. Testa hur mycket den lyser upp osv, så får ni en uppfattning om vad som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.